A játékot továbbra is a stratégiai játékok megszállottjainak javaslom leginkább, lévén a netes stratégiai játékok közül minden bizonnyal ez az egyik, ha nem a legbonyolultabb. Annyi rétege van, hogy hitem szerint most már tényleg mindenki megtalálhatja benne azt, amire vágyik, csupán egy regisztrációba kerül. A változásokról most nem szeretnék bővebben beszélni, arra ott a Zandagort belső helpje és az Encyclopaedia Zandagortica (http://zandagort.hu/wiki/Kezdőlap). A lényeg röviden, hogy S1 óta gyakorlatilag minden átalakult, megváltozott. A játék, noha már akkor sem volt egyszerű, azóta is dinamikusan fejlődik, a változások főbb pozitívumait pedig nagyjából a kisebbek védelmének növelésében, a nagyok fejlődésének nehezítésében és a kereskedelem felvirágzásában látom. Míg S1-en ez utóbbi – bár lehetett kereskedői vénával is játszani -, azért nem volt olyan jó: nagyobb készletekkel relatíve egyszerűen lehetett befolyásolni a tőzsdei árakat, meg aztán ott volt az méreg, amikor a nehezen összekuporgatott, fosztott félvezetőit az ember nem tudja piacra dobni, úgy lement az áruk (egyébként méreg drágák). Remélhetőleg ez most másképp lesz. A Piacra/tőzsdére vihető nyersanyagoknak napi limittel kerültek beállításra, illetve az árakat se mi szabjuk már meg, hanem a kereslet/kínálat. Elvileg 1-2 napon belül lesznek már teleportok, így hamarosan ki fog derülni, hogy a Tőzsde megállja-e a helyét vagy sem. Az viszont biztos, hogy regisztráció után 1 héttel már nem árt azon gondolkozni, hogy ki mit szán a piacra később, ha lesz teleportja, hiszen a jó haszon akkor is sok nyersanyag vásárlását teszi lehetővé mindenkinek, ha nem kereskedőként akarja leélni az életét a játékban. Az élet a Zandagort S3-as szerverének háza táján most még relatíve csendesen zajlik, ami részben annak köszönhető, hogy csak dec. 17-én indult a játék, no meg ugye mögöttünk a béke és szeretet ünnepe is, amikor is senki sem csatázik. Na jó, ez mondjuk csak azért van, mert jelen pillanatban még senkinek sincsenek űrhajógyárai, ergo űrhajói sem. Ha lettek volna, ez a karácsony is másképp alakult volna. De komolyan, most még nagyon az elején vagyunk, az űrben ugyan már mindenki nézegeti a kiszemelt következő bolygóit, de aki termetesebb bolygóra vágyik, még egy jó darabig csak nézni fogja őket, ugyanis az NPC flották már ott állnak mind fölött – és azokat bizony le kell verni ahhoz, hogy a miénk lehessenek. Ráadásul jó komoly flották védik a nagy bolygókat, úgyhogy az még odébb van. Ez persze senkinek sem tetszik, de belátható, hogy egy jobb bolygó megszerzése nem kerülhet ugyanannyi energiánkba, mint egy alap, 2M-es bolygó. Így eleinte a kicsik és a nagyobb játékosok fejlődése közötti görbéről talán nem exponenciális mértékben beszélünk majd. Bár… azért én erre kíváncsi leszek, mert a stabil mag már most is fényévekre jár a rutintalan kezdőktől, így mindenkinek, aki beregisztrál a játékba, erősen javaslom, hogy azonnal olvasson súgót és mielőbb lépjen be egy olyan szövetségbe, ahol rutinos játékosok vannak, akik segítik a fejlődését. Mivel a kezdőbolygó készletei végesek, csak megfontoltan építkezzünk, tévedésre és nyersanyag-pocsékolásra sok lehetőségünk ugyanis nincs. A játék elején különösen érezhető, hogy mi szegény menekültek vagyunk, akiknek kutya kötelességük a nyersanyagaikkal, bolygójukkal jól gazdálkodni, máskülönben a kolóniánknak csúnya vége lesz. Persze ha valamit nagyon elszúrtunk volna, resetelni mindig lehet a bolygót, de hát az idő, idő, ami meg pénz. Ha nem akarunk nagyon lemaradni, próbáljuk meg a kutatóintézetekig, teleportokig, űrhajógyárig kihúzni az alapkészletekből. Jelen pillanatban a szerveren most ezen munkálkodik mindenki. Egyetlen hátránya a játéknak, hogy az eleje megtévesztően lassan telik. Az ember ül, helpet olvas, x körönte húz egy fűrészmalmot/kőbányát, falukat, kaja és energiagyárat, közben pedig chatel a külső chaten vagy épp a szövién, de azért még bőven marad ideje tönkreunni magát. Ha prémiumok vagyunk (az elején 10 napig mindenki az!) 1 napi építési listát simán be lehet rakni 15 perc alatt és néha olybá tűnik, hogy a büdös életben sem fogunk erről a szintről tovább lépni. Természetesen ez nem igaz, úgyhogy minden kezdőnek üzenem, hogy elbátortalanodni nem szabad, kell ez a lassúság az elején, hogy megértsük a játékot. Ha ügyesen csináljuk, 1 hét után azért már egész jól lehet haladni. Technológiai szintek váltásakor mindig jön egy levél a szervertől, ami tanácsot ad a következő szint eléréséhez. S1-hez képest ezek az üzenetek is erősen átalakultak, sokkal praktikusabb, gyakorlatiasabb tanácsokat kapunk, úgyhogy érdemes figyelmesen elolvasni őket. És türelem: ha azt hiszitek 10-10 fűrészmalom és kőbánya már valami, jusson eszetekbe, hogy 2 hét múlva a 40 is nevetséges lesz. Nehéz megmondani persze, hogy mikor milyen alapstruktúra számít jónak, hiszen ez a játék előrehaladtával folyamatosan változik, de azért a fejlődésünknek jó fokmérője lehet a pontlista követése is. Ha –mondjuk – regisztrációkor a 900-ik helyen nyitunk, 3 nap múlva meg máris visszacsúsztunk az 1200-ik helyre, akkor nem a többiek ászok, hanem nekünk van kevés kőbányánk és fűrészmalmunk. Ez a két legfontosabb gyár az elején, ezek határozzák meg a fejlődésünket leginkább, így mindig sok kell majd belőlük. Szóval a játék most leginkább az építkezések zajától hangos, tábornok például már a 2. városát készül építeni, amit ezúton is irigylek tőle, mivel nekem még odébb van, az én telepeseim még csak falvakban élnek. De azért persze látszik, hogy ez is egy harcos szerver lesz, az ünnep ugyanis csak nem telhetett el szájkarate és a fejlesztő, illetve a játékosok közti némi összezördülés nélkül, amit – ki találná ki? – a multikérdés okozott. Minden játékban probléma ez, itt sincs másképp. A történet egész az S1-es szerverig nyúlik vissza, de igazán akuttá a téma S2 alatt vált, azaz hogy a multi által olyan előnyökhöz tudtak jutni egyesek, amivel a nem multizók játékkedvét erősen rongálták. Senki sem szereti azt látni, hogy a nehezen felépített birodalmát szétszedik/beelőzik olyan egyének, akik negyed annyi időt/energiát/gondolkozást öltek a játékba. Ki is talált CU2, azaz Cucu (ti: a fejlesztő) pár módosítást, miáltal szerintem elég kevéssé éri meg multizni, de azért a rutinosabb játékosok azt is tudják, hogy a vérbeli multisoknak még így is marad kijátszható kiskapu a játékban, így nem hajlandóak letenni a kesztyűt és tovább küzdenek a multizásért járó büntetések megszigorításáért. Egyszóval… 12 nap telt el és az S3-as szerver túl van egy DOS-támadáson, cucu pedig jól megérdemelt – azonban be nem jelentett – szabadságának megszakítására kényszerült. Páran jelenleg most a kispadon ülnek 1 hetes büntetésüket töltve, mivel demonstrálni akarták mindenáron, hogy a multi rossz és azt űzni kell, nem elég, hogy megnyirbálták a játékon belül más játékosoknak átadható pénz és nyersanyag mennyiségét. A ténnyel egyetértek, a kivitelezés módjával már kevésbé, bár van a kispadon csücsülők között a szívemhez közel álló ember is, akiről tudom, hogy tetteit valóban csak a figyelemfelkeltés és a jóakarat vezérelte, így a büntetésüket kicsit túlzónak találom. Mindenesetre a támadás a játékélményt nem zavarta, a szerver stabilan megy, ha az ember nem olvas fórumot, akkor azt se tudja, hogy volt ilyen. Kispadon ülő játékostársaink pedig legkésőbb január 3-án visszatérnek és az élet folyik tovább. Csak egyre véresebb lesz. ui: Kitartás Mezfin, AproHeron és Atlantisz!]]>