A Star Trek-franchise 50. születésnapját ünnepli idén. Az ünneplés azonban nemcsak az öt sorozatot, tizenkét (illetve hamarosan tizenhárom) filmet, megszámlálhatatlan könyvet és képregényt átölelő  produkciónak jár, hanem a rajongóknak is, akik számos alkalommal átsegítették a sorozatot a nehéz éveiben. Mindenki hallott a levélíró-kampányról, ami miatt megrendelték az eredeti sorozat harmadik évadát, vagy a ’70-es években indult rajongói találkozókról, amiknek (és a tévés ismétléseknek) köszönhetően a sorozat a mozikban éledt újjá 1979-ben, majd a tévében indult újra 1987-ben. A rajongók sokféleképpen kifejezik kreativitásukat: rajongói magazinok, weboldalak, podcastek százait találhatjuk a neten. A Star Treket tulajdonló stúdiók (a 2005-ös Viacom-felvásárlás óta ez a Paramount a mozifilmeket illetően, és a CBS Studios a tévésorozatokat illetően) viszonya a rajongókhoz mindig is egy kicsit ellentmondásos volt. Elismerni nagyon sosem ismerték el őket, de nem is nagyon zaklatták a csoportjaikat. Egy említésre méltó eset volt erre, amikor a ’90-es évek elején le akarták tiltani az internetről a Star Trek-rajongói weboldalakat, de aztán szerencsére letettek erről (az éppen indulóban lévő internet-bizniszről mondták ekkoriban nem túl hízelgően, hogy „a weben két dolog van: Star Trek és pornó”…), és azóta az „élni és élni hagyni” elv érvényesült. Ez a status-quo látszik felborulni most az Axanar-ügy miatt. Hogy mi az az Axanar? Az Axanar egy rajongói Star Trek-film. A rajongás egyik legextrémebb formájának minden bizonnyal a Star Trek-fanfilmeket tekinthetjük. A rajongók által írott történetek, a „fanfiction”-ök szinte egyidősek a Trekkel, de csak a ’90-es évek végére jutott el odáig a házilag elérhető technika, hogy az amatőr filmesek is komoly eszközöket kaphassanak a kezükbe. Ráadásul, a szélessávú internet elterjedésével a terjesztés, a Kickstarter és a hasonló közösségi befektetőgyűjtő oldalak segítségével pedig a finanszírozás is megoldódott.  Ma már bárki, viszonylag kis befektetéssel és némi zöld vászonnal felszerelkezve forgathat otthon rajongói filmeket. 2005 óta ugye nem járt új Star Trek-epizód a képernyőinken, de egy erős rajongótábor azért maradt.  Nincsenek túl sokan, de igényük volna új epizódokra. 2005 előtt is léteztek rajongói Star Trek-filmek, de a 2004-ben indult New Voyages adott egy új lendületet a dolognak, akik konkrét, kézzel fogható díszleteket is készítettek, sőt a hivatalos sorozatban szereplő színészeket és stábtagokat is alkalmaztak. Példájukat tucatnyian követték. A Starship Exeter, a Dark Armada, a Hidden Frontier, a Star Trek Continues például mind rajongói sorozatok, de vannak filmek (Of Gods and Men, Horizon, Renegades), sőt, hangjátékok is (The Continuing Mission). Az elkészült munkák ingyenesen hozzáférhetők a neten (de azt egyébként el kell ismerni, hogy eléggé változó színvonalúak, szóval teljes profizmust ne várjon a néző). Ezek eddig egyfajta információs vákuumban működtek, vagyis a CBS/Paramount semmilyen lépést nem tett, hogy bármilyen módon elismerje létezésüket. Ez változott meg váratlanul 2015 végén, amikor a CBS/Paramount beperelte a Star Trek Axanar című filmet készítő társaságot. Az Axanar története 2014-ben indult. Alex Peters író/producer és Christian Gossett író/rendező egy Kickstarter-kampányban kezdtek pénzt gyűjteni egy sztorira, amely a Star Trek eredeti sorozatának egy epizódjában megemlített történetet mesélne el.  21 évvel a TOS előtt játszódna, és Föderáció és a klingonok közti négy éves háborúról szól, amiben gyakorlatilag megszületett a tévés Star Trek-sorozatokban ismert világ. Hogy megkülönböztessék magukat az átlagos rajongói alkotásoktól, komolyabb színészeket verbuváltak össze a projekthez: Tony Todd, Kate Vernon, Richard Hatch, Gary Graham, és J.G. Hertzler játszották a főbb szerepeket, de szerződtették a Vadászat a Vörös Októberre Oscar-díjas hangmérnökét, profi sminkest, sőt vizuális effektes szakembert is (Tobias Richter munkáit használták a nemrégiben felújított TNG-blurayeken is). Első lépésként 100.000 dollárt kalapoztak össze, és leforgatták a Prelude to Axanar című 20 perces, dokumentarista jellegű rövidfilmet. Az Előjáték az Axanarhoz megdöbbentően profi, vizuálisan már-már a hivatalos Star Trek-filmek színvonalát is meghaladja. Petersék egy csapásra a rajongótábor figyelmébe kerültek vele. A film jelenleg is megtekinthető a Youtube-on, a megtekintések száma már a kétmilliót is meghaladja: https://youtu.be/1W1_8IV8uhA A rövidfilmre támaszkodva további pénzgyűjtő-kampányt indítottak, immár a teljes film elkészítésére, amelyekkel eddig összesen 1,3 millió dollárt gyűjtöttek össze a kétmillió dollárra tervezett költségvetésből, nem számítva a projekt weboldalára érkezett adományokat (ezek összegéről nem tudunk). Ez amúgy nem csak, mint Star Trek-fanfilm projektként nagyon nagy összeg, hanem bármilyen közösségi finanszírozású filmként is a rekordok közé számít. Peters büszkén nyilatkozta több helyen, hogy az övéké lesz az első, független, professzionális színvonalú Star Trek-film, és úgy tűnt, minden esély megvan rá, hogy egy igen komoly alkotást tegyen le az asztalra. Ezért is érkezett derült égből villámcsapásként a hír, hogy a CBS/Paramount szerzői jogsértés címén beperelte az Axanart. Mielőtt felszisszennénk, hogy a „nagy gonosz cég bepereli a kisembert”, egyvalamit tudnunk kell: a Gene Roddenberry által megalkotott Star Trek-univerzum a CBS/Paramount tulajdona, az ő engedélyük nélkül elvileg nem lehet a Star Trek-univerzum alkotóelemeit felhasználni, bármilyen módon forgalomba hozni. Az, hogy korábban nem állítottak le semmilyen próbálkozást, nem jelenti azt, hogy nem lett volna lehetőségük rá. A rajongói filmek készítését eddig megtűrték, egy fontos kikötéssel: azokkal bármiféle profitot termelni (ideértve jegy-, és dvd-eladásokat, merchandisingot) nem volt szabad. Az Axanar azonban váratlan lépéssel visszatámadt: azt kérte, hogy a CBS/Paramount pontosan nevezze meg, hol követtek el jogsértéseket, és pontosan kiéit (tekintve a fent említett, kissé érdekes jogi viszonyt a CBS és a Paramount között, ez nem egyszerű kérdés). A válasz természetesen nem maradt el, idén márciusban 28 oldalban részletezték a jogtulajdonosok a jogsértéseket: egyes karakterektől kezdve, az űrhajókon át, egészen a klingon nyelvig. Ez volt az a pont, ahol a sajtó is felfigyelt már a dologra: a Hollywood Reporter például a címlapján tette fel a kérdést, hogy le lehet-e védeni a klingon nyelvet? Fórumokon és kommentekben folyik a vita, hogy vajon kinek lehet igaza. Justin Lin, az új Star Trek-film rendezője a twitteren háborodott fel munkaadó cégei viselkedésén, és kiállt a rajongói filmek mellett. star-trek-axanar Bár Peters a dolgot egyfajta „Dávid és Góliát”-harcként próbálja beállítani, az igazság azonban az, hogy ők sem egészen tiszták az ügyben. Az azóta napvilágra került papírokból kiderült, hogy az összegyűjtött pénz egy részéből saját stúdiót hoztak létre, amivel „további fanfilmek készítését szándékoznak támogatni”, hogy Peters 38 ezer dolláros fizetést adott magának, és hogy a weboldalukon a támogatóknak fenntartott webshopot tartanak fenn, ahol Star Trek Axanaros ajándéktárgyakat lehet vásárolni. A rossz előjelek azonban már a per előtt megjelentek. Tony Todd bejelentette, hogy kreatív különbségek miatt már 2015 őszén elhagyta a projektet (ezt Peters  „elfelejtette” jelezni), Garrett Wang pedig felháborodásának adott hangot, hogy az Axanar oldalán szereplőként tüntetik fel, miközben épp hogy csak megkeresték a projekttel kapcsolatban (ezt viszont nem). A jogi csűrés-csavarás egy váratlan fordulatot vett egy idén májusban rendezett, az új Star Trek-filmet promótáló rendezvényen, ahol JJ Abrams, a film producere bejelentette, hogy a pert megszüntetik, és a CBS hamarosan előírásokat tesz közzé a rajongói filmekkel kapcsolatban. Azóta egy hónap telt el, és peren kívüli megegyezésről nem tudunk, sőt, az Axanar állítólag visszaperelte a stúdiókat a bejelentés után. A per 2017 tavaszára van kitűzve, és egyre nagyobb zavarba esve várjuk a fejleményeket. Ami viszont újdonság az ügyben, hogy a héten a CBS közzétette a fanfilmekre vonatkozó előírásait, amelyek első látásra elég súlyosnak tűnnek.  Ezek alapján a CBS által nem szankcionált filmek: – nem lehetnek hosszabbak 15 percnél, – nem állhatnak kettőnél több részből (összesen tehát 30 percben) – egyenruhák, jelmezek és kellékek csak hivatalosan engedélyezett, kereskedelmi forgalomban kaphatóak lehetnek (ha vannak ilyenek), házilag készítettek nem, – a film költségvetésébe közösségi finanszírozásban 50.000 dollárnál több nem gyűjthető, – a produkciót fizikai formában terjeszteni nem lehet, csak ingyenesen terjeszthetők, pl. ingyenes streamszolgáltatásban, – a filmhez merchandise-tevékenység nem kapcsolódhat, a filmhez gyártott kellékekből bevételt szerezni nem lehet, – a filmnek valódi „rajongói” produkciónak kell lennie, a hivatalos sorozatban szereplő színészek vagy más stábtagok nem vehetnek részt. Nem nehéz belátni, hogy ezeknek az előírásoknak a jelenleg futó rajongói produkciók túlnyomó többsége nem felel meg.  A Star Trek Continues most fejezett be egy 350 ezer dolláros adománygyűjtést, a Renegades 2. része, amelynek forgatása nemrég kezdődött, további Trek-színészekkel bővítette fel stábját. Nem csoda, ha a rajongói fórumokon elég nagy a felháborodás. Így tehát egyelőre úgy tűnik, Alec Peters és az Axanar visszás viselkedése az egész rajongói filmkészítő szcénát veszélybe sodorta. Személy szerint bízom benne, hogy sikerül a CBS-szel kialkudni valamiféle kompromisszumot, mert ha a jelenlegi előírások maradnak érvényben, a mostani színesen virágzó fanfilm-világnak vége szakad. Az Axanar sorsa is kérdéses, de a nagyobb kérdés a CBS/Paramount és a rajongók viszonya. Erről fognak szólni a következő hetek/hónapok, és csak reménykedni tudunk benne, hogy ősszel, az 50. évforduló ünnepléséről senki sem fog keserű szájízzel távozni. Sem mi, rajongók, sem a rajongói-, sem pedig a profi filmkészítők.

Nocadlee

]]>