Tudomány

Oktatási célú MMORPG: Classcraft


Képzeljünk el egy olyan iskolát, ahol nem pirospontokat, feketepontokat, meg 1-5-ig terjedő osztályzatokat gyűjtenek a tanulók… hanem XP-t. Shawn Young, egy középiskolai fizikatanár találta ki azt, hogy megreformálná az oktatást, és sokkal izgalmasabbá, érdekesebbé tenné a órákat azáltal, hogy egy WoW-ra emlékeztető rendszerben jutalmazná és büntetné a diákokat. A jutalmak és büntetések azonban nagyon is valóságosak. Íme a Classcraft, az osztálytermek MMO-ja.

Young három éve kezdte el kísérletét, melyben az osztályát gyakorlatilag egy online szerepjátékos kalandozócsapattá változtatta át: a diákok csoportokba szerveződve igyekeznek megoldani a tanulással kapcsolatos feladataikat. Az oktatás játékossá tétele viszont a való életben hoztak eredményeket, nagyságrendekkel javultak az osztályzatok. Ma már 25 ország 7000 diákja tanul a Classcraft segítségével. Vagy mondhatnánk azt is, hogy összesen 7000 varázsló, harcos és gyógyító sajátít el unalmasnak hangzó tantárgyakat. A tanárok pedig lényegében a szerepjátékokból ismerős Kalandmesterré avanzsálnak.

Az osztályterembe lépve a diákok ellenőrzik a statisztikáikat, amik ki vannak vetítve. Amikor megszólal a csengő, valamilyen random esemény történik: az egyik diák karaktere elkezdhet haldokolni valami miatt, de lehet, hogy valakinek el kell kezdenie énekelni. Ez segít abban, hogy a tanulók rögtön az óra kezdetén elkezdjenek koncentrálni, tudni akarják, hogy mi történik, amikor elkezdődik az óra.

Az órák során a tanár XP-t oszt a jó munkáért és a jó csapatmunkáért; azok karakterei, akik gyengén teljesítenek vagy rendetlenek, sebzést szenvednek el. Egy karakter azonban meg is tud halni, így minden XP-jét és képességét elveszítve – ez pedig gyengíti a csapatot: ez a tapasztalatok szerint elősegíti azt, hogy a csapattagok figyeljenek egymásra és támogassák egymást.

Ha meghal egy karakter, akkor egy dobással kel eldönteni, hogy mi a büntetés: ez lehet elzárás, vagy egy öt oldalas szöveg megírása. Young tapasztalatai szerint viszont a gamifikáció miatt még a büntetéseket is nagyobb örömmel vállalják be a tanulók, hiszen ez is része a játéknak.

A fejlődés során azonban igazán jópofa képességeket is lehet szerezni. Ilyen képesség a teleportáció is, melynek segítségével 2 vagy akár 10 percre is elhagyhatja a játékos diák az osztálytermet. Egy harcos képesség pedig lehetővé teszi az osztályteremben való étkezést is. A gyógyítók egy képessége, a Healer’s Ardent Faith használatával pedig megkérdezhetik a tanártól, hogy jó-e az adott kérdésre adott válaszuk vagy sem. Egy újabb képességgel pedig kitolható a dolgozatírás ideje plusz két perccel.

A tanár/fejlesztő évek óta gondolkodott azon, hogyan lehetne rávenni a diákokat arra, hogy jobban együtt dolgozzanak egymással, sokféle elvetélt kísérlete is volt arra, hogy csapatmunkára ösztönözze tanítványait. Mint Young elmondta, a teljes oktatási rendszer arra van kihegyezve, hogy az egyéni teljesítményt hozza ki a diákokból, és ez szerinte ma már nem elegendő. “Amire szükségük van az az, hogy lássák a csapatsiker értékét” – a játék pedig lehetőséget ad arra, hogy a csapat szintje növekedjen.

A módszert kipróbáló tanárok mindegyike jelentős, 20-25%-os növekedést érzékelt az osztályzatokat tekintve. Young szerint ennek három fő faktora van: jelentős jutalmakat kínál a játék, folyamatosak a visszajelzések, és egy dinamikus, együttműködő osztályközösség jön létre.

“Vannak gyerekeim, akik korábban sosem beszéltek egymással, most pedig suli után segítenek egymásnak” – mesélt el egy személyes jó tapasztalatot. A Classcraft az iskolai élet minden területét képes lefedni, a tanóráktól kezdve a sporton át egészen odáig, hogy egymást segítsék a diákok.

A módszernek vannak kritikusai is azonban, egy new yorki  fizikatanár például egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy jó motivációt ad a játék. Frank Noschese szerint rossz üzenetet küld a Classcraft, merthogy ezáltal nem maga a tanulás, hanem a játék válik fontossá. “Arra tanítja a gyerekeket, hogy azért csinálják, amit csinálnak, hogy jutalmat kapjanak érte.”

Ősszel érkezik a Classcraft freemium változata: korlátozásokkal ugyan, de továbbra is ingyenesen használható lesz. A diákok szintlépéskor kapnak aranyat is, amikből felszerelést, varázslatokat, pajzsokat, gyógyitalokat vásárolhatnak a karaktereiknek. Plusz ahogy azt minden jó MMO-ban megszokhattuk, teljesen egyénivé is varázsolhatják a karaktereik kinézetét.

Aranyat azonban lehet majd pénzért is venni, Young állítása szerint 5-6 dollárnál azonban nem lesz érdemes többet költeni a játékra. Ugyanakkor azok a tanárok vagy iskolák, akik ezt szeretnék korlátozni, azoknak lesz lehetőségük arra is, hogy megtegyék: tanulónként 4 dollár/év áron vásárolhatják meg a licenszt, amivel a játék minden aspektusát kontroll alatt tarthatják.

Bővebben a játékról: Classcraft.com