Géniusz – Misztikus magyar minisorozat ma az m1-en
Írta / Feltöltötte:
A kiadott műsortervtől eltérően Szerda este 21.30-tól kezdi el vetíteni az m1 a Géniusz című misztikus minisorozatot. A sorozat forgatókönyvét az a Fonyódi Tibor írta, aki a Mysterious Universe SF-könyvsorozatnak az egyik atyja. A főbb szerepekben Stohl Andrást (Brunner Péter), Tenki Rékát (Júlia), Alföldi Róbertet (András), László Zsoltot (Steiner) és Blaskó Pétert (Brunner Károly) és többek között Feke Pált (Konrád) láthatjuk. A rendező a Tűzvonalban sorozat egyik rendezője: Soós Péter.
A sorozat ismertetője: Miután a rendőrként dolgozó Brunner Péter értesül apja haláláról, haladéktalanul Pécsre utazik és főnöke tiltása ellenére nyomozni kezd. Zavarosnak látszó ügybe keveredik a Pécsi Egyetem egyik professzora, András és tanítványa, Júlia. A lány összefüggéseket vél felfedezni a bűncselekmény és egy hatvan évvel ezelőtt élt és Géniusznak hívott alkimista személye között.
A Tovább után az egyes epizódok tartalmát is megismerhetitek. Az m1 a sorozatot három egymást követő napon adja le.
A halott ember naplója
Miután a rendőrként dolgozó Brunner Péter értesül apja haláláról, haladéktalanul Pécsre utazik és főnöke tiltása ellenére nyomozni kezd. Zavarosnak látszó ügybe belekeveredik a Pécsi Egyetem egyik professzora, András és tanítványa, Júlia. A lány összefüggéseket vél felfedezni a bűncselekmény és egy hatvan évvel ezelőtt élt és Géniusznak hívott alkimista személye között.
Bölcsek hegye
Steiner megszerzi a vázát, de nem tudja, hogy téves nyomot követ. Mindeközben András segít Péternek és Júliának a Géniusz utáni kutatásban. A lánynak egyre gyanúsabb a professzor; András személyét egyre több titok övezi, a férfi nem az, akinek mutatja magát. Lassan szorul a hurok Steiner nyaka körül.
Az elixír
Az elkeseredett Steiner csapdát állít a mit sem sejtő Júliának. András és Steiner őszinte vallomása egészen új megvilágításba helyezi a történteket, a lány megérti, hogy Steinert a személyes bosszú vezérli. A Jó és a Rossz végső összecsapása elkerülhetetlen; Géniusz megmutatkozik és minden titokról lehull a lepel.
Kapcsolódó cikkek
Paradox – új angol sci-fi minisorozat
November 24-én mutatták be a BBC-n a csatorna legújabb science-fiction minisorozatát, a Paradoxot. Az alapszituáció kicsit hasonlít a Flash Forwardra: egy nyomozócsapat egy jövőben megtörténő...
Író-olvasó találkozó Fonyódi Tiborral és Szélesi Sándorral
A Korona hatalma, talán az egyik leghíresebb, legkeresettebb Mysterious Universe regény újrakiadása alkalmából író-olvasó találkozón vehetnek részt az érdeklődők a Tuan Kiadó Könyvesboltjában 2009 december...
Star Trek TOS – digitálisan felújított változat az AXN Sci-Fi műsorán!
Ahogy a novemberi AXN Sci-Fi – SFportal Találkozón is meg lehetett tudni, jön az eredeti Star Trek sorozat digitálisan felújított változata a hazai sci-fi csatorna...


38 hozzászólás
március 10th, 2010 at 00:14
Egy scifihez, miután kijöttél a moziból az Avatarról vagy a Ditrict9-ról? Még a lassú, kanadai, megszüntetett Defying Gravity egy része is – lefogadom – sokkal többől forgott, mint az egész Géniusz.
Ne feledd, a sztorit le is kell forgatni!c
március 10th, 2010 at 00:09
Nem elég.
március 9th, 2010 at 23:32
Részenként 450 ezer dollár nem elég egy igényes sztorihoz?!
És nehogy még egyszer a “kicsit savanyú, kicsit sárga, de a MIENK” szinten védjünk már egy … alkotást!
március 9th, 2010 at 23:05
[...] nincs, így nem lehettem tanúja a magyar minisorozat premierjének, de Jud bejegyzése és az SFPortalon folytatott vita egyaránt kíváncsivá tett a film iránt. Nem sok jóra számítottam – ilyen hülye címmel? -, [...]
március 9th, 2010 at 22:08
Igen, a kulcsszó a “türelem”. Nem lehet elvárni egy epizódonként 450 ezer dollárból készülő minisorozattól azt pl. amit egy amerikai sorozat hoz a maga 5-10 milliós részenkénti költségvetésével.
És Tibinek nincs is bajsza
március 9th, 2010 at 20:48
adeptus: “amit más lopásnak lát, az jórészt tudatos utalás.”
Ha Fonyódi papa olvasná ezt, somolyogna a bajusza alatt.
Én is így láttam.
március 9th, 2010 at 20:41
Onsai: voltak “nehéz” pillanataim, ezt nem tagadom, de mindig történt valami, ami tovább lökött a nézésben. Ha nagyon untam volna, akkor én is elkapcsolom. Inkább arra szerettem volna utalni, hogy olykor nem árt picit türelemmel lenni, és kivárni. Persze ez nem a mai világ sajátja, de olykor lehet/szabad/megéri kockáztatni.
március 9th, 2010 at 20:37
@onsai
Egyébként eddig (első rész vége felé) nekem is inkább poénos, mint irritáló, amit más lopásnak lát, az jórészt tudatos utalás.
Találd ki, mi megy két böngészőfüllel arrébb!
@javori
Attilánál valószínűleg a Mysterious Universe és Shakespeare összevetése verte ki a biztosítékot. Ez mondjuk nem lep meg.
március 9th, 2010 at 20:35
Jud!
Eredetiség: igzad van, szegény ember vízzel főz… olyan nehéz ma már populárisan eredetit csinálni. Megjegyzem, tudtam volna olyan koppintást is, ami a javára vált volna a sorinak.
Noname-ség: ebben is igazad van. Meglehet, hogy nem érdekli őket… de mi van, ha mégis? Ezt nem tudhatod. Megnéztem: sok noname, meg szerintem nem annyira noname vette a fáradtságot és végignézte. Megírták. Ha érdekli a Fonyódiékat, akkor elolvassák, ha nem, hát nem. Persze ez esetben számolniuk kell azzal, hogy ha nem tanulnak – mert hiába változatos a vélemény, azért a lényeget le lehet szűrni, László Zsolt hajától függetlenül is
-, és nem idomulnak, akkor a következőt még többen hagyják majd abba a FELÉNÉL… esetleg el sem kezdik.
március 9th, 2010 at 20:34
Gladia, csendben hozzáteszem, hogyha a Géniusz nem szórakoztatott volna, akkor én is kikapcsolom.
A szenvedő végignézés/olvasás a kritikusok mazochizmusa.
@adeptus testvér: http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/03/04/09/Geniusz_az_alkimista_1_resz__A_halott.aspx
március 9th, 2010 at 20:24
Attila.
Volt. Pl.: HC. G. S. Solenard (Tandori Dezső): A Stevenson-biozmagória.
Szégyen ide, szágyen oda: ezt a könyvet nem bírtam végigolvasni. A Solarián ugattam (negatívan) róla. Megfelel, vagy keressék még példát.
Bár igazad van, kígyósziszegésben és sárfröcskölésben nem vagyok valami jó.
március 9th, 2010 at 19:51
Gladia, már lentebb leírtam, mi volt a bajom a történettel (összefoglalva: hiányoltam az eredetiséget), de ami nekem (és még nagyon, nagyon sok embernek, lásd port.hu, comment.com) nem tetszett, másnak éppen az jött be, úgyhogy ebből egyrészt Fonyódiék nem tudom, mit szűrhetnek le (bár mintha többségben lennének, akik szerint közepes-elszúrt A Géniusz, és a nézettség is várakozáson aluli egyes honlapok szerint – ez talán többet mond nekik), másrészt kétlem, hogy különösebben érdekelnék őket a netes – lehúzó, noname-ek által fogalmazott – vélemények.
március 9th, 2010 at 19:26
Oké! A Te dolgod. Elmondtad, fogtam. Csak kérdezem: és mégis mi lenne az – mik lettek volna azok -, ami(k) miatt rászántad volna az életedből az időt ennek a filmsorozatnak a másik felére is? Ez talán segít a Fonyódiéknak (is)…
március 9th, 2010 at 18:33
“Ezért aztán igenis oda kell ülni és meg kell nézni, még akkor is ha szenved az ember…”
Ül a fene. Már bocsánat.
“Persze könnyebb “5 perc” után lenullázni valamit, mint rászánni egy kis időt, esetleg még továbbgondolni is.”
Nem “öt perc” volt, hanem a történet FELE.
március 9th, 2010 at 18:05
adeptus: egyáltalán nem akartam semmi ilyesmit. De pont mert nem igazán készülnek, és mert állandóan sirdogálunk, hogy miért is nem, meg bezzeg milyen jó is volt régen, merthogy akkor mennyi készült, ha végre sikeredik valami, akkor nem biztos, hogy az a jó hozzáállás, ha rögtön sztornózzuk, mert a feléből is kitűnik, hogy milyen gáz.
Persze, mindenki azt csinál és mond, amit akar… még én is.
március 9th, 2010 at 17:52
De szeret itt valaki csúsztatni… Mivel jóformán nem is készülnek magyar tévéfilmek, persze nem túl nehéz követni őket.
Mindenesetre egy sorozat feléből azért elég jó következtetést lehet levonni annak minőségéről.
március 9th, 2010 at 17:46
adeptus: én se nézek meg minden – szerintem – rossz filmet, és én sem olvasok el minden – szerintem – rossz könyvet, de ha akarjuk, hogy legyenek jó magyar produkciók, akkor azokat akkor is meg kellene nézni, ha szenved az ember. Nekem sem megy mindig, úgyhogy szelektálok, és legalább azokat bevállalom, amihez úgy érzem, hogy lehet némi közöm.
Persze, ha nem akarjuk, hogy legyen jó magyar produkció – mert minek?! hiszen a tengerentúlról amúgyis ontják! -, akkor ne nézzük!
március 9th, 2010 at 17:02
“Ezért aztán igenis oda kell ülni és meg kell nézni, még akkor is ha szenved az ember.”
Jézusom, és minden rossz könyvet is el kéne olvasni?!
Nem értem, minek kell ideológiát gyártani néhány negatív vélemény miatt.
(Én nem láttam. Ha lenne tévém, talán megnéztem volna.)
március 9th, 2010 at 16:22
“A filmeket nem csupán a szakma formálja, hanem a nézők is (akárcsak a hazai SF-megjelenéseket a vásárlórétegük igénye), csak ennek kevesen vannak tudatában.”/Sheenard/
Igen, én is így gondolom, meg látom is az SFBlogson, hogy van erre igény, és hogy örülnek is a szerzők egy-egy kritikának, de még talán a nem szakértő olvasó/néző egyszerű véleményének is.
Ezért aztán igenis oda kell ülni és meg kell nézni, még akkor is ha szenved az ember, és aztán beszélni róla, és bízni abban, hogy eljut az érintettekhez, és ez a vélemény segít abban, hogy a következő majd jobb legyen. Persze könnyebb “5 perc” után lenullázni valamit, mint rászánni egy kis időt, esetleg még továbbgondolni is.
Elájulva én sem vagyok a Géniusztól, de szerintem van benne fantázia. Fogalmam sincs, hogy ennyi pénzből mit lehetett volna jobban csinálni, de csak ezen lovagolni? Hát nem tudom… ha van pénz az a baj, ha meg nincs, akkor az.
Én sem szeretem a magyar filmeket egy ideje, főleg a témájuk, meg ugyanazon 5 színész okán nem érintenek meg, de a Fonyódi munkáit legalább kedvelem, ezért is voltam kíváncsi erre a sorozatra, és nem bántam meg, hogy rászántam az időmet. Azt viszont egyáltalán nem értem, hogy a főcímet senki nem emelte ki, pedig szerintem az állati jól sikerült, nagyon szép lett. Vagy ez csak nekem tetszett? Lehet, pedig a főcím minden dicséretet megérdemel, azzal a kis kötekedéssel, hogy kár, hogy a stáblista betűtipusának az képhez való harmonizálására már nem figyelt senki.
március 9th, 2010 at 14:24
javori: amíg a polcomon sorakoznak A Géniusznál jobbnak ígérkező olvasatlan könyvek és nézetlen filmek, inkább nem töltöm vele az időm. Megnéztem a felét, szerintem ez több, mint esély, tekintve, hogy egy könyvet a negyedéig sem olvasok el, ha sehogy se tetszik.
március 9th, 2010 at 14:07
Sheenard: megkockáztatom, hogy külföldi filmre is kevesebben ültek be. Hiába no, nőtt a sávszélesség.
március 9th, 2010 at 13:45
pusztay: persze, hogy az utolsó évadokban csak, de ez nem változtat azon, hogy mi a sok és mi nem. Én a viszonyítás végett írtam a Jóbarátokat példaként…
Magyar filmeket is néznek magyarok? Ha jól emlékszem, akkor 2006-ban 1,7 millió néző váltott jegyet moziban magyar filmre, 2009-ben kicsit több, mint 600 ezer… Ja, magyar filmet is néznek a magyarok, látszik a tendencia, hogy “egyre jobban”.
március 9th, 2010 at 13:37
Megnéztem az MTV oldalán. Alföldi közepesen játszott, volt benne jópár sablon, és ócska párbeszéd, de részemről jól szórakoztam. Nem vagyok nagy tévéző (max főzés közben egy-egy AXN-es film megy a háttérben), de ez végig lekötött. És a következőre is benevezek, ha lesz.
március 9th, 2010 at 13:33
sheenard: a Jóbarátok minden idők egyik legjobb vígjátéksorozata volt, és csak az utolsó (8-10) szezonokban kaptak ennyi gázsit, plusz több tízmilliós nézettség!
Más! Magyar filmeket is néznek magyarok, ha jó (Üvegtigris, Valami Amerika, Eldorádó, Kontroll). Csak nálunk -úgy tűnik- nem a tehetség számít.
Nézzétek meg a skandinávoknál készült új filmeket. Ötletesek, olcsók, és ott sem 50-100 milliós nemzetek élnek.
március 9th, 2010 at 10:21
Pár “belsős” információt elpöttyintett Tibi: készülnek egy önálló mozifilmre, amely azért a sorozat hátterét is jobban megvilágítja. Erősebb lesz az időutazós – katedrálisos
szál is, és persze mozifilmhez erőteljesebb látványvilág is tartozik.
Remélem, megvalósul.
Egyébként modellnek sem rossz: egy minisorozattal leültetnek párszázezer nézőt a tévéképernyők elé, s utána bevonzzák őket a mozifilmre. Jó lenne, ha ezt a modellt a producerek átvennék – szerintem működne és javára válna a magyar filmnek.
A másik: 250 millió a családi kasszának sok, nem egy filmsorozatnak. Pont az a gond, hogy nincs itthon minisorozatok gyártására pénz. Persze lehet fanyalogni, hogy minek is, nekem ilyenkor az jut az eszembe, hogy míg mondjuk pl. a csehek szinte kötelességüknek érzik beülni a mozikba a saját filmjeikre, addig a magyarok a hatalmas öntudatukkal elhúzzák a szájukat a hazai gyártású filmeknél. A filmeket nem csupán a szakma formálja, hanem a nézők is (akárcsak a hazai SF-megjelenéseket a vásárlórétegük igénye), csak ennek kevesen vannak tudatában.
Meg egy összehasonlítás a 250 milliós gyártási költséghez: a Jóbarátok egy 25 perces epizódjáért egy főszereplő egymillió dollárt kapott az utolsó évadokban már. Akkor csak az ő gázsijuk 1,2 milliárd forint volt részenként… Szóval relatív, mi a sok…
március 9th, 2010 at 08:09
javori:
Pusztán a kíváncsiság kedvéért: volt már olyan könyv/film az életedben, amit nem ugráltál körbe lelkes kölyökkutyaként gyönyörűségedben? Ha igen, tudsz példát is mondani?
március 9th, 2010 at 02:32
Én minden estre a külföldi filmremekekkel ellentétben itt néha tényleg megvezetődtem, bedőltem egyik-másik fake szálnak, ez számomra kelemes meglepetés – annak ellenére, hogy némelyik külföldit sem éreztem kidobott időnek ..
Persze mindenki szíve joga az ízlése
március 8th, 2010 at 21:14
Shakespeare-t a maga korában nem sokra tartották.
Vannak. akik ma is kételkednek, hogy létezett-e egyáltalán…
Vagy valaki(k) e álnév alatt publikáltak.
Hogy pár száz év múlva hogyan ítéltetik meg Fonyódi Tibor azt nem tudom,de a jelenünkben ő “a Mysterious Universe SF-könyvsorozatnak az egyik atyja”.
A három rész képi látványát visszaidézve nem kidobott pénz a 250 millió.
A BKV-nál (meg még ki tudja hol) többszöröse elfolyt magán- és pártzsebekbe.
A történet – szerintem – szokatlanul eredeti feldolgozása sok mindennek: durrbeli krimi, fekete mágia kontra alkimia, szabadkőművesség és idő(törés)felügyelet, magyar és egyetemes történelem, irodalmi múltidézés (Janus Pannonius), pikareszk rohamtempóban: kaland kaland hátán.
Utánérzés?!
Én szándékos, humoros célzásokat is felfedeztem a filmsorozatban az elődművekre.
Veszi a lapot, aki veszi a “lapot” …
De nem győzködlek, hisz eleve – negatívan – elrendelted ezt az alkotást.
Inkább kínozni szeretnélek: nézd meg a hiányzó 1,5 részt!!!
Légyszí!!!
Utána még felvértezettebben szidhatod.
március 8th, 2010 at 16:58
Javori: én szeretem, ha valami eredeti, vagy ha nem az, akkor újszerűen adja elő magát. Ez az általad emlegetett Shakespeare-nek pl. sikerült, és azért nem állítanám párhuzamba az ő munkásságát a Géniusz – Indiana Jones/da Vinci-kód vonalon…
Ami szerinted félreértett mű, szerintem halovány utánérzés, bár erről nyilván sosem fogjuk meggyőzni egymást.
(Az meg ne legyen már érv, hogy kicsit ilyen, kicsit olyan, de a mienk, ezért ne bántsuk, hanem szeressük, főleg 250 milkóból ne.)
március 8th, 2010 at 14:58
Arany János Az ember tragédiáját elsőre gyenge Faust- utánzatnak vélte, ezért félretette. Később, mikor végigolvasta, döbbent rá, hogy Madách drámája “igen jeles mű”, igazi tehetség munkája.
Kérek szépen egy elemzést, hogy Spielberg hányszor, mennyire nyúlta le elődei munkáit.
Állítólag Shakespeare is többnyire hozott anyagból dolgozott. De zseniálisak lettek az újragyúrt művei, jobbak, mint az eredetiek…
Miért kell a Géniuszt bántani?!
Kicsit davincis, kicsit indianás és szepesmáriás; de a mienk!!!
Nekem kifejezetten tetszett!
Várom a folytatását!
március 8th, 2010 at 11:47
Hát, ez sajnos nekem sem, az első részt még végignéztem, a másodikat a felénél kikapcsoltam.
Érdekes, hogy szinte mindenki da Vinci kódos áthallásokat lát benne (persze van is, meg tán így lett beharangozva, hogy a magyardavincikód – az ilyentől mászom egyébként a falra), de több jelenet az Indiana Jones filmekből lehet ismerős (Lásd. “az X jelöli a pontot”, kard vs. /lézerirányzékos!/ pisztoly, apa-fia rosszban, apa hátrahagyott naplója, “szent gráááál” keresése – tiszta Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag).
Szerintem ez… gáz.
március 8th, 2010 at 10:26
Nekem tetszett, akit érdekel még annak az mtv videótára ingyen a rendelkezésére áll. Az első rész linkjéről a másik két rész a kapcsolódó videók részben:
http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/03/04/09/Geniusz_az_alkimista_1_resz__A_halott.aspx
március 7th, 2010 at 11:30
Nekem személy szerint a beharangozó (vérprofi gárda, óriási költségvetés) ellenére óriási csalódás volt.
március 6th, 2010 at 22:18
Köszönöm az ajánlót. Nélküle valószínűleg lemaradtam volna a filmsorozatról.
Túl nagy a kínálat. A csatornák versengése sem szimpatikus (elsősorban: TV2 kontra RTL-KLUB).
A kicsi MTV-nek már alig marad valami.
Idősávtalanul teng-leng.
Az alkotóknak nem lett volna szerncsésebb valamelyik nagyágyúval szövetkezni?
Tudom, a “Tűzvonalban” elindult egy időtálló kapcsolat.
De akkor is.
Nézettség?
március 3rd, 2010 at 23:25
Sajnos az első részről lemaradtam, de remélem, a folytatást sikerül megnéznem…
március 2nd, 2010 at 22:35
Elnézést a téves beharangozóért – az MTV egy műsorában ezt mondották.
március 2nd, 2010 at 20:46
az mtv-nek semmit nem szabad elhinni. a magyar televízió és TV2 kifejezések a média-dilettantizmus szinonímái.
március 2nd, 2010 at 19:17
Az mtv honlapján és a teletexten is holnapi premiert írnak, náluk nincs nyoma műsorváltozásnak.