Bioware, RPG, akció, sci-fi; mi lesz abból, ha ezt a négyet vegyítjük? A válasz: Mass Effect. Egy olyan szerepjáték, melyben töményen adagolják az akciót, mely mögött olyan kidolgozott sci-fi világ áll, amely zokszó nélkül odaállhatna a Star Wars vagy a Star Trek mellé, s melyet az a Bioware készített, ami a nagy népszerűségnek örvendő Baldur’s Gate-t, a méltán sikeres Star Wars: Knights of the Old Republicot, és a lenyűgöző Jade Empire-t is elkövette. A Mass Effect 2007-ben debütált Xbox 360-on, és azonnal zsebre vágott jó pár év játéka díjat. 2008 közepére aztán elérkezett PC-re, és még mellé ingyen megkaptuk a Bring Down the Sky kiegészítőt is, ráadásul idehaza remek magyar fordítással. Most pedig közeledik a folytatás. Ezúttal egy időben jelenik meg X360-on és PC-n, nem is olyan sokára, 2010 első negyedévében már a boltok polcain lesz. Nézzük hát, mit is kínál az új rész. A tovább gomb mögött részletes leírást olvashattok az eddigi pletykákról, hivatalos infókról, és megnézhetitek az eddig kikerült trailereket, fejlesztői videókat. De vigyázat, a videók rettentő spoileresek! Ezúttal nem réges-régen, és nem is egy messzi-messzi galaxisban…. Aki szeretne a történetről minél kevesebbet megtudni, az jobb, ha átugorja ezt a bekezdést, mert most előre megfontolt szándékkal lelövök néhány poént. Szóval, a történetről egy s más már nagyon-nagyon korán kiderült. A cselekmény az előző rész vége után két hónappal veszi fel a fonalat. Ahogy az a teaser trailerből kiderült, az első rész hősével, Shepard parancsnokkal és kedvenc hajónkkal, a Normandy-val történt valami. A Killed In Action (akció közben elesett) felirat kisebb infarktust okozott a rajongók között. Igen, Shepard halott. Vagy mégsem? Hát nem. Legalábbis ha úgy döntünk. A történet végén ugyanis a jó parancsnokot olyan helyzetbe sodorják majd az események, hogy a játékosnak magának kell eldöntenie, Shepard megérje-e a következő részt, vagy sem. Ezek az események ezúttal viszont kicsit kisebb volumenűek lesznek, mint az elődben, ugyanis az egész Tejútrendszer elpusztítása helyett most csak az emberiséget akarja kiirtani valaki. Hogy ki, az még egyelőre rejtély, bár több, mint valószínű, hogy az első rész ellenségei. Vagyis a mechanikus lények, a Gethek, és az isteneik, az évmilliárdokkal korábban született Pusztítók, akik már több ízben is kiirtották a galaxisunkban a fejlett civilizációkat. Illetve ha nem ők, akkor a rejtélyes Cerberus cég a ludas, kik már az előző részben is okoztak némi gondot. A lényeg, hogy a határvidékről eltűnt néhány ezer telepes, és Sheparnak egy öngyilkos küldetés keretében kell rájönnie, mi vagy ki állhat a dolgok hátterében. A történetről még annyit tudni, hogy komorabb lesz, mint az első, ráadásul igen komoly kérdések is előkerülnek, mint, hogy milyen viszonyban állnak a géplények az élőlényekkel, vagy, hogy mit jelent valójában élőnek lenni, de a szerelem és a moralitás sem maradhat ki. És természetesen a döntéseinknek ezúttal is komoly következményei lehetnek, melyek nyomán több társunk is életét vesztheti, sőt, akár a jövőbeli harmadik részre is kihathatnak (már az első rész elkészültekor bejelentették, hogy a Mass Effect trilógia lesz). Hogy teljes legyen a hangulat, és ne legyen törés a két játék között, lehetőségünk lesz áthozni a mentéseinket. Vagyis ugyanazzal a karakterrel folytathatjuk, akit megszerettünk a Mass Effectben. Egy kivétellel, hiába tápoltuk fel a képességeket maximumra, Shepard lenullázódik a folytatásban (viszont a pletykák szerint már 120-as szintre lehet majd feltornászni). Ez persze érthető, hiszen igencsak unalmassá válna a játék, ha már egyből Supermanként kezdenénk. Akkor miért nem nehezítik a játékot? Kérdezhetnétek. Azért, mert a mentés átemelése mellett lehet új karaktert is indítani, mely a nulláról indul, aki viszont labdába sem tudna rúgni olyan ellenfelek mellett, akiket Superman ellen állítottak be. Szóval a fejlesztők az arany középutat választották: Shepard nem lesz maxon, de megmaradnak az általunk beállított külső jellemzői, az előző részben meghozott döntések következményei (szerelmi szál, végső döntés, jellem stb). Ennek fényében például – állítólag – lehetőségünk lesz megmenteni az előző részben a Vermáron elhunyt társunkat (hogy kit, az azt dönti el, hogy kit áldoztunk fel az előző részben). Persze ez már önmagában is izgalmas, hiszen ez a bizonyos társunk egy atombomba mellett ücsörgött, amikor az felrobbant, szóval már az rejtély, hogyan támadhat fel. Amúgy érdemes lesz Shepard mellett az új karakterrel is végigjátszani a játékot, mert az ígéretek szerint úgy kicsit más lesz a történet. Na nem hatalmas eltérésekről van szó, de elvben egyes helyzeteket máshogy közelíthetünk meg. A fejlesztők ígéretei szerint annyira jól kidolgozták a történeti szálakat, hogy még harmadik, sőt, negyedik újrajátszásnál is érhetnek meglepetések. Na meg az is az új karakter mellett szól, hogy a játék két új kaszttal bővül, azaz szám szerint nyolc lesz. Bolygóról bolygóra Az előző részben egy fél galaxisnyi területet járhattunk be, rengeteg bolygóval. Ez jól hangzott, kezdetben még jónak is tűnt. Csakhogy később unalmassá vált, mert minden bolygó ugyanakkora volt, és legtöbbször ugyanazt kellett csinálni az ugyanolyan épületekben. Ergo senki sem akart a történet szempontjából nem fontos világokkal törődni. A fő bolygók úgyis kárpótoltak mindenért. Ezúttal azonban, ha minden igaz, ez megváltozik. Egyrészt nyolcszor több bolygót kapunk, másrészt, némi stratégia is társul melléjük. Vagyis, ha a légkör engedi, akkor bázisokat és bányákat létesíthetünk rajta, amikre viszont komoly veszélyt jelenthet a környezet, mint például a vulkánkitörések. A bányászat is izgalmasnak tűnik, legalábbis az ígéretek szerint. A lelőhelyek mellett létesíthető bányák bevételének egy részét a Földre kell küldenünk, ám úgy is dönthetünk majd, hogy zsebre tesszük az egészet. Ez esetben persze számolnunk kell a földi kormány, azaz a Rendszerek Szövetségének haragjával, ami ugye megint érdekes történeti adalék lehet, hiszen Fantom létünk mentesít minket a Földi kormány, de az egész Citadella Tanács törvényei alól is. Sarkalatos kérdés még, hogy melyik bolygó tér vissza az előző részből. Nos, a Citadella biztos, sőt, ki is lesz bővítve. Ugyanígy számíthatunk a Mass Effect elsőként meglátogatható bolygójára, az akkor szanaszéjjel lőtt Éden Egyesre, mely azóta újjá épült, így akár még otthont is kialakíthatunk rajta. Az új bolygók között igen kiváltságos a Föld, melyet az első részben csak a Holdról szemlélhettünk meg honvággyal telve. Ezúttal le is szállhatunk rá. Új helyszín lesz az asarik Illium nevű bolygója, ami leginkább a Coruscantra fog hasonlítani (a név meg az Illum bolygóéra, ami szintén a Star Warsban lelhető fel). Illetve egy krogan kolónia (vagy az anyabolygójuk?), a Tuchanka is képbe kerül majd, meg az Omega nevű űrállomás, amely a Fellegvár ellentéte lesz. Illetve egy börtönvilágra, a Purgatory-ra is ellátogathatunk majd. A bolygókhoz tartozik még, hogy az előző részben sokak által szidalmazott liftezés ezúttal sem fog hiányozni. Azonban ez alkalommal látni fogjuk, hogyan és hová utazunk, szóval nem csak a rádióadások fognak minket szórakoztatni. Olyannyira nem, hogy akár az is előfordulhat, hogy betöltés közben az ellenséges organizmusok elözönlik a placcot, s mi máris egy kisebb csata kellős közepén találjuk magunkat. Szakasz, vigyázz! Fegyvert vállhoz! Gondolom nem fog senki sem meglepődni, ha azt mondom, hogy ezúttal is egy igen népes és jellemes csapattal szelhetjük majd át a galaxist. Ám ezúttal a terepre már nem két, hanem négy emberünket vihetjük ki, ami meglepő újítás a Bioware-tól. Ráadásul úgy tűnik, kapunk egy ötfős kooperatív módot, ami szintén kellemes újítás, szóval már négy haverral összefogva is végiglőhetjük a Tejútrendszert. Hogy kik lesznek a csapattársak, azt még nem teljesen tudni. Az ígéretek szerint az előző részből nem sokan térnek vissza. Biztosra vehetjük Shepard (hehe), és a Normandy pilótája, a törékeny csontozatú Joker visszatérését, aki természetesen most sem fog velünk jönni a terepre, de helyette továbbra is élénken kommentálja majd a helyzetet, miközben szebbnél-szebb dolgokat hoz ki a hajónkból. Rajtuk kívül még ismert néhány új karakter. Az egyik a krogan Grunt, aki valószínűleg az előző rész Wrexét váltja. Aztán ott van a bérgyilkos Thane, aki egy eddig ismeretlen fajba, a drell-be tartozik. Valamint nemrég derült fény Subject Zerora, aki egy emberi biotikus, mellesleg egy elég heves és rejtélyes hölgy, s ő lesz az egyik, aki bensőségesebb kapcsolatot létesíthet Sheparddal. Igen-igen, az első rész botrányt kiváltó „szex” videója után a Bioware újra megjátssza a dolgot. Az okosoknál 2007-ben ugye az vágta ki a biztosítékot, hogy a Mass Effectben nemcsak, hogy benne van ez az erotikus töltetű videó, hanem bizonyos esetben egyszerre szól az homoszexualitásról és a fajok közti kapcsolatról. Persze a Bioware-t ez csak annyira hatotta meg, hogy az ominózus jelenetet pár másodperccel még meg is toldotta a PC verzióra. És ismerve a fejlesztők munkásságát, ezúttal talán már egy egész orgiára is számíthatunk (a Jade Empire-ben volt édes-hármas, szóval…). Biotikus képességekből és fegyverekből is jócskán többet kapunk majd, mint az előző részben, pedig már ott sem szűkölködtünk. A pisztoly, gépfegyver, shotgun és mesterlövész puska mellé ezúttal betársul a rakétavető is, plusz nyolc másik, eddig ismeretlen fegyverosztály. A rakétavetők egyike a The Scilary lesz, melynek érdekessége, hogy először a földre célozva ki kell jelölnünk a célpontot, majd a levegőbe lőtt rakéta eső módjára hullik le, letarolva mindent. Újoncként lép a képbe a kés is (ami mondjuk furcsának tűnik egy olyan világban, ahol az ellenség vagy tonnányi páncélt visel, vagy gép). Ennek érdekesség, hogy eldobható lesz, ráadásul bumeráng módjára visszatér hozzánk. Viszont tűz hatására megolvadhat. És ha már fegyverek, azt híresztelik, hogy ezúttal már mindkét kezünkben foghatunk bizonyos csúzlikat, plusz akár biotikus karokat is kaphat majd hősünk. A páncélunkra több figyelmet kell majd fordítanunk, ugyanis sérülékennyé vállnak. A különböző fegyverek különböző kárt tehetnek benne, ráadásul még a környezet is hatással lesz rá, így kénytelenek leszünk néha javítani. Mindemellett visszatér a Mako űrterepjáró, ami szintén fejleszthető lesz (a fejlesztők ezt már az első részben is tervezték, de valamiért elvetették). Mellé pedig kapunk egy másik járművet is, amiről eddig még nem sokat tudni, de talán az a röpködő masina lesz, amit a trailerben is láthattunk. Technika, ami mögötte van Az biztos, hogy a játék szebb lesz elődjénél. Alapos ráncfelvarráson megy át, így az ígéretek szerint lekörözi majd a Gears of War 2-t is. Rengeteg új effektet kapunk, amitől sokkal filmszerűbb lesz a játék. A fejlesztők csiszoltak a párbeszédrendszeren, illetve állítólag a küldetések kimenetele immár nem csak tőlünk, hanem a csapattagjaink hozzáállásától is függni fog. A játékmenet még akciódúsabb lesz, mint az előző epizódban, ami talán nem fogja különösebben örömmel eltölteni az RPG rajongókat, de akinek bejött az első rész, az ezt olvasva valószínűleg nem fog elkeseredni. Minden esetre az RPG sem veszik ki a játékból, még mindig nagyon sok kis csúszkát állítgathatunk majd, mint ahogy sokat is kell majd beszélgetnünk. A pletykák szerint összesen 3000 NPC-vel (nem játékos karakter) elegyedhetünk majd szóba, ami áll-leejtően nagy szám. Ráadásul ezúttal a párbeszédek már nem lesznek statikusak, azaz nem egyetlen kameraszögből felvett jelenetet láthatunk majd. Csevej közben a kamera néha átvált másra, független eseményeket nézhetünk meg (pl.: megelőzünk egy siklót az illiumi forgalomban), szóval dinamikusabbak lesznek a beszélgetések. És ha már szóba került a duma, itt van még egy aranyos újítás. Miközben cseverészünk, felbukkanhat egy villogó gomb, amelyet ha megnyomunk, Shepard a legváratlanabb dologgal reagál. Ezek az úgynevezett Quick Time Eventek (kb. váratlan esemény), amelyek olyan apróságokban merülnek ki, mint hogy hősünk ásít egyet nagyot, vagy lelöki a tetőről azt, akivel addig bájolgott. A fizikát a számos játékban bizonyított Havok motor biztosítja majd, ami ezúttal azt is lehetővé teszi, hogy akár az ellenség karját is ellőhessük, vagyis mostantól számít, mire célzunk. Szintén örömhír, hogy eltűnnek az Xbox 360-on betöltéskor tapasztalt ugráló textúrák. Fejlődésnek mondható az is, hogy ezúttal a volu (kis tömzsi szkafanderesek) és az elkor (amelyek szájában megalszik a tej) fajok mozgékonyabbak lesznek (az előző részben csak álltak). Jónak tűnik az a pletyka, mely szerint ezúttal nem kell újrakezdeni a játékot, ha mindent meg akarunk oldani, hanem a vége után szabadon bejárhatjuk még a galaxis el nem ért részeit. A fejlesztők letették a nagyesküt arra is, hogy az AI is hatalmasat javult. Mind a társaink, mind az ellenségeink életszerűen reagálnak a cselekedeteinkre. Lőnek, mikor lőni kell, fedezékbe ugranak, amikor az kell. Ráadásul néha visszavonulnak, máskor előre nyomulnak, attól függően, mennyire vagyunk győztes helyzetben. Apropó, a fedezékrendszer és a csapat irányítása ezúttal még jobban ki lett dolgozva, így sokkal több taktikázási lehetőségünk lesz, mint azelőtt. Amire szükségünk is lesz, hiszen nem minden ellenséget tudunk majd mi elintézni, és ez különösen igaz a fő ellenfelekre. Végszó Eddig kábé ezeket tudni. Sok köztük a pletyka, de azért akad már megerősített információ is. A lényeg, hogy az összkép legalább olyan jó, ha nem jobb, mint az első rész esetében. A Mass Effect világa tovább bővül, mindemellett a „jobb, nagyobb, akciódúsabb” elvet követve a folytatás még izgalmasabbnak ígérkezik. 2010-ben pedig kiderül, hogy tényleg az-e. ]]>