Játék

The Mandate: sci-fi stratégiai és szerepjáték keverék a Kickstarteren


Ha van olyan Kickstarter project, aminek borzasztó mértékben drukkolok, hogy összejöjjön, az a The Mandate című sci-fi játék gyűjtése. A koncepció pillanatok alatt megvett magának kilóra: single player űrtaktikai játék, mixelve egy szerepjátékkal? Mindig is álmodoztam egy olyasfajta játékról, ami mondjuk a Mass Effect részletgazdag univerzumát és szerepjátékos élményét mixeli egy, Nexus: The Jupiter Incident-jellegű taktikai űrharcos vonallal – az előzetesek alapján pedig pont valami hasonlót kotyvaszt a Perihelion Interactive stábja.

the-mandate-empress-anastasia-romanovNagyjából 1500 év múlva játszódik a The Mandate: az emberiség kénytelen volt angolosan távozni a Földről, miután sikeresen kizsigerelte annak összes erőforrását. Azóta leszármazottaik benépesítették a galaxist, csillagközi birodalmakat hozva létre. Ahogy ez lenni szokott az embereknél, szépen különböző frakciókra is szakadtak, hogy véletlenül se tudjanak egymással békében megférni. A központi hatalom a A Mandátum, melyet Anastasia Romanov császárnő vezet. A galaxis nagyhatalma orosz gyökerű: a Földről való megmenekülés ugyanis nagyjából az orosz ipar és technológia fejlettségén múlott, ez viszont a későbbiekben egy csillagközi cári birodalom kialakulásához vezetett.

A Romanov família évszázadokon keresztül uralkodott az emberiség felett, az  Új Pétervár nevű bolygóról kormányozva, saját magukat az emberiség védelmezőjének, és a civilizáció oltalmazóinak tartva. Mások persze ennél sokkal negatívabb véleménnyel vannak róluk – korruptaknak és hataloméheseknek gondolják őket.

Hogy nekünk mi a véleményünk róluk, azt a játék kezdetén célszerű lesz megtartanunk magunknak: játékos karakterünk ugyanis mindenképpen a Mandate egyik tisztjeként kezdi pályafutását. Pontosabban: kezdi újra pályafutását. A karakter generálás során ugyanis megválaszthatjuk az előtörténetünket, és az online elérhető, egyelőre 2D-ben megrajzolt demo tanulsága szerint már itt érdekes fordulatokkal találkozhatunk majd. Már itt különböző választások elé állítanak minket a fejlesztők, amik meghatározóak lehetnek a későbbi játékban – és nem mellesleg különböző képesség módosítókat is kapunk választásaink után. Nem mellesleg már itt elgondolkodhatunk karakterünk személyiségét illetően: például amikor tűz üt ki a hajó fedélzetén, dönthetünk, hogy kinyitjuk az adott szakaszon található légzsilipet, ezzel eloltva a tüzet… és feláldozva az ott rekedt szerencsétlen legénységi tagokat vagy megpróbáljuk másképp eloltani a lángokat. Ez utóbbi választásnak is van viszont ára, méghozzá elég komoly.

Akárhogy is választunk az eddigi karrierünk sorsfordító pontjain, így is, úgy is egy kellemes kis zárkába jutunk, és megszégyenülten kell távoznunk a hadseregből. Hiába voltunk a Nagy Flotta egy többé-kevésbé megbecsült kapitánya, a hadbíróság elítél minket vélt vagy valós bűneinkért: nagyjából azt választhatjuk meg, hogy hogyan jutott idáig a karakterünk. A játék maga innét fog indulni – egy újabb válságnak köszönhetően ugyanis maga a Császárnő rendel minket magához, és megparancsolja, hogy vegyük át egy kicsi, gyors fregatt parancsnokságát, és kezdjünk el rendet tenni.

The Mandate – háttértörténet

http://www.youtube.com/watch?v=Fei2jyrlBU0

Hogy aztán a későbbi események során mennyire leszünk hűségesek a Császárnőhöz vagy épp eláruljuk őt – nos, az viszont már 100%-ban rajtunk fog múlni. Ahogy az is, hogy a galaxisban található mindenféle frakciókkal hogyan fogunk kijönni, kivel kötünk szövetséget, kivel rúgjuk össze a port, stb.

A bemutatkozó szöveg ígérete szerint a The Mandate univerzumát nem pusztán egy dialógustárcsán kijelölt válasszal fogjuk tudni befolyásolni – hanem bizony minden tettünknek lesz következménye. Legyen szó naprendszerek, frakciók vagy épp a saját legénységünk sorsáról. A fegyverek mellett szerep jut a diplomáciának és a politikának is.

A karaktergenerálás és az interaktív prológus 2D-s bemutatója kipróbálható online az alábbi képre kattintva:

the-mandate-interactive-prologus

A történetben tipikusan szerepjátékos módon fogunk tudni előrehaladni – de az rpg elemek nem csak “kifelé” mutatkoznak meg, nem csak galaktikus szereplőkkel kell majd találkoznunk, és nem csak csillagrendszerek sorsára fogunk ráhatással lenni. Hanem “befelé” is figyelnünk kell: a The Mandate készítői célként tűzték ki, hogy valóban úgy érezzük magunkat, mint egy csillaghajó parancsnok – vagy a játék későbbi részében egy flotta irányítója. Azaz vannak például beosztottjaink: tisztek, altisztek, legénységi tagok, akikkel törődnünk kell. A készítőkre bevallásuk szerint a legénységi részt illetően főleg a Firefly és a Battlestar Galactica gyakorolt komoly hatást – ez igazából biztatóan hangzik.

Legénység

Node nem csak beszélgethetünk a parancsnokságunk alá került emberkékkel, hanem azért a játékmenetben is fontos szerepük lesz: a legénységet alapvetően három kategóriába sorolhatjuk: enlisted, non-comissioned officer (NCO) és comissioned officer (CO). Az enlisted kategóriás emberekből fog állni a legénységünk jelentős része, ők fogják üzemeltetni a hajónkat. Őket az NCO-k vezetik – ők azok, akik közvetlenül jelentenek a kapitánynak, azaz nekünk, legalábbis kezdetben, amíg még csak egy kis fregattunk van. Hamar el fog jönni az az idő viszont, amikor sokkal nagyobb és erősebb hajóba fogunk átköltözni, egy igazi zászlóshajóba – ekkor majd választanunk kell egy elsőtisztet, az NCO-k ezentúl neki fognak jelenteni, nem zavarva minket apró-cseprő ügyekkel, hogy mi aztán a flottánk irányítására tudjunk koncentrálni.

Ghost of the Mandate – David Bradley narrációjával

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cbOCXEEJf30

A küldetések végrehajtása során nem csak mi vagy a hajónk kap tapasztalati pontokat, de a legénység is, ekkor pedig újabb választási lehetőségeink lesznek: a legénységi tagokat meghagyjuk az aktuális pozíciójukban, a feladatukat a tapasztalat miatt sokkal hatékonyabban fogják tudni ellátni. De dönthetünk úgy is, hogy elküldjük őt a csillagbázisunk kiképző központjába: ahol vagy instruktorként fog tovább dolgozni, ezáltal a későbbiekben sokkal jobb újoncokat fogunk tudni felvenni. Vagy pedig tisztképzőbe küldjük őket és előléptetjük a legtehetségesebb katonáinkat. Így egy enlisted-ként kezdő újonc átkerülhet később az NCO végül a CO kategóriába is. A fő különbség a kategóriák között nyilván az, hogy mennyire táposak az adott karakterek: egy enlisted csak az alapvető feladataival kapcsolatos képzettségekben fejlődik; egy NCO-nak már vannak vezetői képességei, így az ő irányítása alatt hatékonyabban dolgozik a legénység. A CO-k azonban az igazi fenegyerekek, nekik ugyanis már saját hajót adhatunk a flottánkban, amit irányíthatnak – és őket léptethetjük elő a játék későbbi szakaszában teljes értékű kapitányokká, és kisebb kísérőhajók helyett már komolyabb hajókat is rájuk bízhatunk, például csatacirkálókat.

the-mandate-soldiers

Mint a fenti bekezdésből kiderült, játékmechanikai szempontból komoly jelentősége lesz a legénységi tagoknak – de történeti és szerepjátékos szempontból is komoly hangsúlyt fektetnek rájuk. Ebből a szempontból fontos a már említett Battlestar Galactica behatás: attól függően, hogy kiket válogatunk össze és egyáltalán milyen a parancsnoki stílusunk, lehet egy összetartó család is a legénységünk, de akár egy lőporoshordó is, ami egy szikrára vár, hogy robbanjon. A legénység összejöhet különböző frakciókból, ami újabb konfliktusforrást jelenthet, de nem mindegy az sem, hogy milyen a legénység és a tisztek viszonya. Ahogy annak is van szerepe, hogy mi magunk mennyire fogjuk kemény kézzel a katonáinkat, vagy mennyire vesszük lazábbra a figurát. Kapitányunk, a tisztek és a legénység viszonya, teljesítőképessége nagyban függhet a különböző küldetések kimenetelétől is: lehet az eseményeknek egy olyan kimenetele, hogy egy amúgy tehetségesnek bizonyuló NCO megkapja az unfit for command értékelést – azaz később mégsem lesz célszerű őt előléptetni egy hajó parancsnokává. De egy komoly veszteségekkel záruló csata után az újoncok között megbújhatnak szabotőrök is – de ha mégsem, a morál valószínűleg egy darabig a béka segge alatt lesz emiatt.

Harc

Veszteségeink pedig mindenképpen lesznek: fogunk veszíteni értékes legénységi tagokat és hajókat is a játék során. Elvégre nem kötögetni megyünk, hanem komoly háborúba. Kapásból kétféle típusú ütközetben veszíthetünk hajókat és legénységet: űrharcban és fedélzeti harcban. Az űrharcos rész viszonylag lassabb lesz: no nem nyugalmasabb, de lassabb, ha mondjuk a különböző űrszimulátorokkal vetjük össze. Elvégre nem vadászgépeket fogunk irányítani, hanem nagyobb hajókat, fregattoktól a zászlóshajókig, ezek meg nem egy bekoffeinezett hörcsög sebességével ugrálnak össze-vissza. Az űrharc pedig nem szimplán csak arról fog szólni, hogy redukáljuk zéróra az ellenséges hajók életerőcsíkját, hanem egy fokkal összetettebb lesz a feladat: az űrhajókon ugyanis vannak különféle rendszerek – a csatában ezek sérülnek alapvetően. Sérülhet a fegyverzet, a pajzsok, de például a mesterséges gravitációt fejlesztő eszközök is, vagy éppen a generátorok. Hogy melyik rendszer milyen hatásfokkal üzemel, nos ezt jelentősen befolyásolja a legénység állapota, képzettsége, morálja. A harc teljesen 3D-sre van tervezve, és érdemes lesz a pajzsokkal is játszadozni, hogy milyen irányba mutatnak. A sima lövöldözés mellett a kifinomultabb taktikák is szerepet kapnak az ígéretek szerint: lesz értelme például elrejteni a hajó sugárzását, és lopakodó üzemmódban megközelíteni az ellenfelet.

the-mandate-bridge-concept

És lesz lehetőségünk megszálló csapatokat átküldeni az ellenséges hajókra – ezek ténykedésébe akár izometrikus nézetből be is avatkozhatunk. Az osztagoknak változatos feladataik lehetnek: így például a szimpla szabotázs, valamelyik alrendszer tönkretétele. De lehet, hogy élve akarjuk majd elfogni egy hajó kapitányát, vagy épp kiszabadítani egy foglyot. A “probléma” az, hogy ugyanez a dolog visszafelé is működik: azaz az ellenség is megpróbálhat átdobni hozzánk csapatokat, akikkel kezdenünk kell valamit.

Fejlesztések

Ahhoz, hogy jobban helyt tudjunk állni a harcokban, szükségünk lesz fejlesztésekre is – ezeket a csillagbázisokon fogjuk tudni végrehajtani. Lesznek olyan fejlesztések, amik megnehezítik az ellenséges csapatoknak a hajónkon való illegális ténykedést: biztonsági ajtók, automata fegyverzet, és más egyebek. A katonáinkat egyre jobb kézifegyverekkel és páncélzattal láthatjuk majd el természetesen. Ami érdekesebbnek tűnik számomra, az a hajók módosítgatása. Minden hajó három különböző részből – elülső, középső, hátsó részlegből – áll, és alapvetően ezeket csereberélhetjük. Ez elsőre lehet, hogy nem tűnik túl soknak, de a fejlesztők törekvése szerint elég sok elemből fogunk tudni variálgatni. Ráadásként a különböző szekciókból lesznek majd fejlettebb verziók, sőt, a különböző gyártóktól némileg módosított szekciókat fogunk tudni vásárolni. Egy leegyszerűsített, 2D-s demó már elérhető online az alábbi képre kattintva:

the-mandate-ship-builder

Single player kooperatív multival

The Mandate bevallottan az egyjátékos módra van kihegyezve, aminek én nagyon örülök: szeretem, ha a dühöngő MMO-lázban van egy fejlesztő csapat, aki inkább az egyéni élményre megy rá, és azt igyekszik minél tökéletesebbre csiszolni. A stáb ugyanakkor egy kooperatív játékmódot is tervez, ami remekül megfér az egyjátékos koncepcióval – és a saját döntésünk lesz, hogy mennyire akarunk multizni.

Az általuk coop on demand-nak becézett rendszerben meginvitálhatjuk a barátainkat, hogy segítsenek egy-egy nehezebb ütközetben, vagy csatlakozhatunk másokhoz, hogy mi segítsünk nekik. Bár a játékot egyetlen fregattal indítjuk ugyebár, hamar el fogunk jutni odáig, hogy egy kisebb, majd egyre bővülő flottát irányíthatunk – ahogy már korábban kiderült, a tisztjeinket nevezhetjük majd ki kapitányoknak az új hajókra. Ebben a játékmódban azonban az NPC hajókat lecserélhetjük a barátainkra, akik valamelyik saját hajójukkal beugorva segíthetnek ki minket, aktívan irányítva azt.

Ezzel a módszerrel akár egy-egy küldetést is lerendezhetünk, de ízléstől függően akár egy komplett kampányt is végignyomhatunk közös erővel.

Egy kellemes mellékhatása a dolognak az az, hogy a barátaink meglátogathatják a bázisainkat és vásárolhatnak rajtuk felszerelést is: ami azért jó, mert nyilván mindenki más irányba fogja terelni a kutatás-fejlesztési projectjeit – így azonban mi is beugorhatunk egy haverunk bázisára, hogy megvegyünk egy olyan cuccot, amit nem volt lehetőségünk kifejleszteni, és ők is vásárolhatnak a mi bázisunkról.

Kickstarter gyűjtés és jutalmak

A cikk írásának pillanatában a fejlesztéshez szükséges 500.000 dollárból eddig 436.000 dollár jött össze – a maradékra egy hét van, úgyhogy én erősen drukkolok, hogy sikerüljön elérni a kitűzött célt. A megjelenés utáni digitális letöltéshez már elegendő egy 20 dolláros adomány, de a hasonló gyűjtéseknek megfelelően azért vannak extrásabb csomagok. Egy 30 dolláros adomány például felfogható egyfajta előfizetésnek is, hiszen az első 3 frissítést is meg fogjuk kapni a játékhoz, 40 dollártól már a beta tesztben is részt vehetünk.

De ha már játék, akkor a Kickstarteres játékgyűjtések hagyományainak megfelelően vannak még drágább csomagok, amiket kifizetve ilyen-olyan módon bekerülhetünk a játékba. Ha van 150 dollárunk, akkor a készítők küldenek nekünk egy karakterlapot, amit kitöltve visszaküldhetünk – és ha nagyjából ésszerű módon tettük ezt meg, akkor az általunk alkotott karakter egy NPC tisztként feltűnhet a játékban. Van olyan csomag, amire befizetve részt vehetünk egy űrhajó vagy egy űrállomás belsejének kialakításában, a grafikus vénával rendelkező rajongók pedig akár egy fegyvert is megdesignolhatnak. Van 1000 dollárod? Akkor már egy egész alakulatot találhatsz ki: a kapitányok neveivel, háttérsztorijával, a hajóikkal, felszereléseikkel. Akad 2000 dollárod? Akkor rólad fogják megmintázni egy rettegett kalóz figuráját. 10.000 dollárért pedig kaphatsz még produceri kiírást a stáblistában is, sőt, egy komplett küldetéssor kitalálásában is részt vehetsz.

A választás rajtatok áll, de ha tetszik a koncepció, támogassátok a játék elkészültét a Kickstarteren. A The Mandate számomra mindenképpen az év Kickstarter projectje.

Linkek:

Kickstarter oldal

Facebook oldal

Hivatalos oldal


758 hozzászólás on The Mandate: sci-fi stratégiai és szerepjáték keverék a Kickstarteren

  1. Tibor Sziráki

    Nagyon tetszik, remélem összejön nekik és megcsinálják azt amit ígérnek. 😀

  2. amióta először linkeltétek nagyon gondolkodok rajta, hogy beruházok rá, naponta párszor ránézek, hogy áll az anyagi része… 20 dollár annyira nem sok, s ígéretesnek tűnik, de a kickstartertől félek… bennem a “mi van ha nem jön össze?” kézhez kapok egy kritikán aluli félkész terméket

  3. Miklós Sebestyén – minden ilyen közösségi gyűjtős cuccban benne van a kockázat, hogy csúszik, nem készül el időben, nem úgy készül el, stb. Nyilván bizalmi kérdés is a dolog.

    Másfelől viszont ezek viszont olyan játékok vagy filmek vagy egyéb alkotások, amiket a nagy stúdiók biztos, hogy soha nem finanszíroznának meg, a rendes stúdiórendszerben esélyt sem kapnának. Így legalább a lehetőség meg van arra, hogy valami olyan egyedi dolog készülhet, ami jó.

  4. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I’ve really enjoyed surfing around your blog posts. After all I will be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!!!

  5. There will always be someone who will accompany you to fulfill your unfulfilled wishes, accompany you to walk the Yangtze River Bridge to accompany you to play the carousel, And spend the rest of your life with you.

  6. People who care about you will care about your feelings and will not make you uncomfortable; people who care about you will not care about your sadness, why should you be reluctant. Love each other

  7. you are in point of fact a good webmaster. The site loading velocity is incredible. It seems that you’re doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterwork. you have done a excellent task in this subject!

  8. I’ve recently started a web site, the information you offer on this web site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work.

  9. Hello, you used to write magnificent, but the last few posts have been kinda boring… I miss your tremendous writings. Past several posts are just a bit out of track! come on!

  10. I really like your writing style, wonderful info, thank you for putting up :D. “Nothing sets a person so much out of the devil’s reach as humility.” by Johathan Edwards.

  11. This is really interesting, You are a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I’ve shared your website in my social networks!

Comments are closed.