Mozi

Emlékezzünk Stuart Freebornra


A héten a trükkfilmes ipar egyik óriása távozott igen tisztes megélt kor és hatalmas életmű után, Stuart Freeborn, akit a legtöbben Yoda megteremtőjeként ismerünk. Emlékezzünk rámost azzal, hogy a lehetőségekhez mérten végigfutunk munkássága fontosabb állomásain!

Stuart Freeborn 1914. szeptember 5-én született Angliában, és már egészen fiatal korában dédelgetett álma volt, hogy a filmiparban dolgozzon. Mivel kapcsolatokkal egyáltalán nem rendelkezett, minden képességét maga fejlesztette tökélyre. Órákat gyakorolt saját magán, majd sorra lefényképezte az eredményt. Ezeket a fotókat aztán persze elküldte a nevesebb maszkmestereknek, ám minden várakozása ellenére nem kapott visszajelzéseket.

1935-ben aztán vakmerő lépésre szánta el magát.

Bejelentés érkezett a Times-hoz, hogy Hailé Szelasszié császárt látták autózni Beckenham utcáin. Miután mind a politikai- mind a közélet döbbenten állt azelőtt, hogy egy ilyen hatalmasság hogyan kerülhet a hatóságok számára is észrevétlenül Angliába, végül „kiszivárgott” az igazság: az „uralkodó” Stuart Freeborn volt, állszakállban, műorral, elmaszkírozva. Az elismerés helyett hosszas kérdezősködésnek tette ki magát ezzel a produkciójával a rendőrségen, és félő volt, hogy karrierje, mielőtt még beindulna, itt véget is ér, hiszen még mindig nem gratuláltak neki a stúdiók és nem halmozták el állásajánlatokkal – mígnem aztán magának Korda Sándornak küldte el a fotóit, aki behívatta a stúdióba, próbára tette a képességeit, és annyira le volt nyűgözve, hogy azonnal munkát is ajánlott neki A reggel szárnyai című filmben (1936), majd innentől kezdve számos egyéb Korda-produkcióban, A bagdadi tolvajt is beleértve; a neve a kor szokásai szerint még nem szerepelt a stáblistán.

Freeborn nem mindennapi tehetsége az 1948-as Twist Olivérben mutatkozott meg először a leglátványosabban, ahol szinte a felismerhetetlenségig maszkírozta Faginné Alec Guinnesst (a későbbi Obi-wan Kenobit.) Sokan rasszizmust kiáltottak az abnormális méretű orr láttán (New Yorkban három évig műsorra sem tűzték emiatt), ám a stúdió ragaszkodott a könyv illusztrációjában található karikaturisztikusan eltúlzott vonású fizimiskákhoz. Freeborn innentől fogva évi három-négy filmben is közreműködött évente.

Az 1957-es Híd a Kwai folyón forgatásakor majdnem halálos autóbalesetet szenvedett. Rajta kívül minden utastársa az életét vesztette, amikor hazafelé a kocsijukba belerohant egy erdei úton egy teherautó. Így is négy hónapot kellett kórházban töltenie, mielőtt visszatérhetett a munkához.

További 14 film után hozta össze a sors Stanley Kubrickkel, és miután elvégezte a dolgát a Dr. Strangelove-ban, harminc év munka után megkaphatta élete legnagyobb lehetőségét: a 2001: Űrodüsszeia majomembereinek megteremtését. Sokak bosszankodására az 1969-es Oscar-díjkiosztón mégis a Majmok bolygója maszkjai vitték el a szobrot: rossz nyelvek szerint a zsűri nyilván azt hitte, hogy a 2001-ben valódi majmokat látnak.

Hét évig dolgozott szorgalmasan tovább különféle projekteken (többek közt a Gyilkosság az Orient expresszen és az Ómen című alkotásokon), míg végül megkapta azt a munkát, amiről talán a legismertebb lett: a Csillagok háborúja trilógia lényeinek megteremtésében játszott döntő szerepet és alkotott mindannyiunk számára mindörökké felejthetetlent. Csubakka maszkja, a tauntaun feje vagy Yoda külsejének megformálása mind neki köszönhető. Utóbbi szereplő vitathatatlanul a filmtörténet egyik legkedveltebb idegen lényeinek egyike lett, és bár sok forrásból merített, nem kell sokáig hasonlítgatnunk Freeborn és Yoda arcát, hogy észrevegyük: a végeredmény csaknem önarckép lett! Természetesen a mester a trilógia számos más lényének a megalkotásában is oroszlánrészt vállalt.

A szakmának a nagy közönség- és szakmai sikert követően sem fordított hátat, dolgozott például a Superman IV. részén is. Végül 1990-ben tette le a lantot, bámulatosan hosszú, hét évtizeden átívelő lelkiismeretes munka után. Majdnem százévesen érte a halál, és kétségtelen, hogy személyében a huszadik század akkora tehetségét vesztette el a filmtrükkös világ, akinek a hiányát igen nehéz lesz majd pótolni.

Nyugodjon békében, Mr. Freeborn!


31 hozzászólás on Emlékezzünk Stuart Freebornra

Comments are closed.