Witcher

The Witcher 2: Assasins of Kings áttekintő


2007-ben jelent meg a The Witcher a CD Projekt Red gondozásában, ami nagy sikert aratott az RPG rajongói között. Ez három okból is igen nagy teljesítménynek tekinthető. Először is, az akkori gazdasági helyzeten már érződött a válság, egyre több játék bukott meg és elkezdtek bezárni fejlesztőcégek is. A CDPR mégis sikerre vitte a The Witchert, méghozzá úgy, hogy ezernyi extra mellé baráti árat kértek érte, sőt, több országban (köztük hazánkban is) szinkronnal is ellátták. A második, hogy a játék nem Amerikában, hanem Lengyelországban, méghozzá Andrzej Sapkowski Witcher művei alapján, azaz azok folytatásaként látta meg a napvilágot. A harmadik pedig az, hogy ugyanabban az évben (sőt, alig egy hónapnyi eltéréssel) jelent meg, amikor az RPG-k királyának számító Bioware is kihozta az ő csodáját. Igen, a Mass Effectet. A The Witcher bár teljesen más volt (fantasy, keményvonalas RPG, ráadásul PC-re jelent csak meg, a Mass Effect pedig csupán Xboxon volt elérhető), mégis állandó jelleggel hasonlították konkurenciájához, minden megmérettetésen szembe kellett szállnia vele. És bizony, nem egy esetben győzött (főleg a legjobb RPG címeket vasalta be többször).
A siker természetesen hozta magával a szokásos következményt: a lengyel fiúk és lányok nekiültek a folytatásnak, melyet már az első rész záró képsorai előre vetítettek. (Persze előtte még megpróbálták konzolra is kiadni a játékot, de az anyagi helyzet végül majdnem romba döntötte a CD Projekt Redet, így erről végül le kellett mondaniuk.)
A második rész idén májusra elkészült, egész pontosan, 17-én lát napvilágot. Így jobb alkalom nem is lehet egy gyors áttekintésre, hogy mit is várhatunk a The Witcher 2: Assassins of Kingtől.

A hős antihős
Mint ahogy a könyvekben, természetesen a játékban is Ríviai Geralt (nevezik még Gwynbleidd-nek, azaz Fehérfarkasnak) volt a főszereplő. Geralt egy witcher, egy mutáns szörnyvadász, mely állig fegyverben jó pénzért alpokat, viverneket, ghoulokat, kikimórokat és egyéb randaságokat hány ezüstkard-élre, illetve, ha a sors úgy hozza, embereket acélkard-élre (alternatíva lehet persze egyéb szúró és ütőfegyver is). És mivel mutáns, rendelkezik némi varázserővel, amit alkímiai csodaszerekkel még fel is turbósíthat, így voltaképpen nincs lény, ami megmenekülhetne előle. Szabadidejében pedig lányokkal hempereg, kockapókerezik, illetve előszeretettel veszi ki a részét a kocsmai bunyókban. S ha már minden kötél szakad, hát megmenti a világot, de legalábbis az adott országot a pusztulástól.
Geralt ebben a formájában tér vissza a második részre. Fő fegyverei, az acél- és ezüstkard megmaradnak, ugyanígy képes lesz csekély mértékű varázslatokra, és alkímiai boszorkánykonyháját is tatyójába csomagolja. Azonban különböző kardforgató stílusai (erős, gyors, csoportos) most már nem lesznek alapból vele, ezeket magunknak kell kifejleszteni. Harcok közben nem az első részben szeretett (vagy utált) ritmikus kattogatásra kell támaszkodnunk, hanem egy valamivel egyszerűbb, mégis összetettebb módszerre. Bár újfent kattogtatnunk kell majd, de ezúttal módunk lesz kitérni a támadások elől, vagy akár blokkolhatjuk is azokat. A mágia és a védekezés azonban varázs- és blokkpontokat fogyasztanak, így alaposan meg kell fontolnunk, mikor mit vetünk be.
Geralt fejlesztésén szintén csiszoltak, például elvetették a képességek bronz, ezüst és arany fokozatát, helyét egy szerteágazóbb, egyes képességeknél több fokozattal bíró rendszer vette át. Természetesen ezúttal sem lesz kasztválasztás, hanem a képességfán dönthetjük el, merre szakosodjunk (alkimista, varázsló, harcos), de az igazi witcher mindháromban jártas.
Újításként került be a gyorsmenü, mely egyrészt, megkönnyíti majd a jövendőbeli konzolosok dolgát (bár a játék PC exkluzív, adja magát, hogy kiadják majd konzolra is), másrészt, ezzel már nem kell a harc közepén a menübe szaladgálni, vagy gombokat keresgélni, hogy varázserőt, stílust vagy fegyvert váltsunk. (Pláne, hogy az első rész egyik kellemetlen hibája volt, amikor megnyomtuk a gyorsgombot, de Geralt makacsul ragaszkodott a stílusához vagy fegyveréhez.) Természetesen a gyorsmenü megjelenésével nem fog az idő megfagyni, csak lelassulni, így például nem biztos, hogy jó lesz akkor előhozni, amikor hat-nyolc fojtólidérc próbálja kiharapni a májunkat.
Drasztikus változáson esett át a meditálás, melynek segítségével Geralt egyrészt regenerálódik, másrészt, gyorsan eljuthatunk a kívánt napszakba (révén vannak küldetések, amik napszakhoz kötöttek), harmadrészt, összekotyvaszthatjuk varázslötyinket. Az első részben Geralt csak táborhelyeken vagy hálószobákban (pl. kocsmában) térhetett „nyugovóra”, most már ott szunnyad el, ahol akar, már ha nem akarja néhány lidérc megzavarni az álmát. Ez jó, hiszen nem kell keresgélni nyughelyeket, viszont, a fejlesztők most ide vették a gyógyító és egyéb italok elfogyasztását is. Vagyis, míg az első részben akkor vedeltük meg ezeket a letyekeket, amikor akartuk, most csak akkor, ha leülünk meditálni. Nem túl logikus…

Szabadidős tevékenységek
Mint ahogy a The Witcherben, úgy az Assassins of Kingben is lehetőségünk adódik majd kikapcsolódni. Visszatér a pénzért verekedés és a kockapóker, mellé pedig becsatlakozik a szkander. Ahhoz, hogy lenyomjuk ellenfelünket, nem kell mást tennünk, mint egy bizonyos tartományban tartanunk egy folyamatosan mozgó kurzort.
A Witcher világát a fajgyűlölet, a sötét hangulat és a szex szokta jellemezni, amit a fejlesztők igyekeztek átültetni a játékukba. Az első részben az első kettő sikeresen teljesült, a harmadik már nem annyira. Kicsit gyermekded volt az úgynevezett szex kártyák gyűjtögetése, melyet egy-egy sikeres numera után kaphattunk meg (még mulatságosabbá teszi a dolgot, hogy Észak-Amerikában ezeket az erotikus töltetű képeket még finomították is, ami abszolúte nem illett a játékba). Ezeket a kártyákat a folytatásra elfelejthetjük, Geralt ezúttal erotikus (de azért nem pornográf) átvezető videókban teszi magáévá választottjait. Ez egy elég merész lépés egy olyan világban, ahol már úton-útfélen viszolyognak a nagyemberek az erotikától.

Döntéseink következményei
Ha valamiben a The Witcher annak idején lekörözte a Mass Effectet, az a döntések következményei. Merthogy a Mass Effectben ez csak imitálva van, de végül is akárhogy döntünk egy adott szituációban, annak magára a történetre nincs fajsúlyos hatása. Sarent és Sovereignet végül úgyis pokolra küldjük, és még a második részben is garantált, hogy legyőzzük a Begyűjtőket és beolvasunk a Rejtőző fickónak, akár renegátok, akár példaképek vagyunk. A The Witcherben azonban tényleg vannak következményei a döntéseinknek. Először csak annyiban merül ki, hogy egy ember meghal, aki megkönnyítené a dolgunkat, de később bizony már az is lehet, hogy vagy mindenki mindenki torkának esik, vagy a frakciók összefognak a közös ellenség ellen.
A második részre ezt még tovább finomították. Az előző játékban ugyanis kulcspontok voltak, ahol számított választásunk, ezúttal már a párbeszédek legjelentéktelenebbje is hatást gyakorolhat egy három fejezettel későbbi eseményre. Ráadásul ezeket a döntéseket még időhöz is kötik, így sokszor kerülünk abba a helyzetbe, hogy két rossz közül nagyon gyorsan kell kiválasztanunk a kevésbé rosszat. Sőt, ezt még megfejelték azzal is, hogy bár kis ikonok fogják mutatni, melyik választási lehetőségtől mit remélhetünk, egyáltalán nem biztos, hogy annak hosszú távú hatásai is azok lesznek. Tehát, ha az adott pillanatban mondjuk megmentünk egy ártatlan tündét, mert azt meg akarta ölni egy ember, lehet később az a tünde bosszúhadjáratot indít, és lemészárol egy egész falut.
És ha ez sem lenne elég, a játékban számítani fog, kit választunk szövetségesnek. Ez például néha odáig fajulhat, hogy a helyszín is megváltozik, így szó szerint más utat járhatunk be.

Külcsín
Annak idején a The Witchert nem lehetett ronda játéknak mondani, ráadásul a patchek, majd az Enchansed Edition (amit – ingyen és bérmentve – azok a játékosok is megkaphattak, akik már megvették az eredeti kiadást) még tovább csiszolt rajta (főleg a rémes töltési időből faragott le). A CDPR-es banda azonban úgy döntött, alapoktól építi újra a játékot, melynek végeredménye egy áll-leejtő látványt biztosító grafika. Elég csak a képekre vagy a videókra nézni, hát nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez az alap, aki 2011-ben ennél rondábbat csinál, az jobb, ha abbahagyja a játékfejlesztést. Természetesen ennek ára is lesz, alább látható, hogy a teljes grafikai részletességhez bizony Paksot kell rákötnünk a számítógépünkre.

Minimális gépigény:

CPU: Intel Core 2 Duo 2.2 GHz vagy hasonló AMD
RAM: 1 GB Win XP-hez / 2 GB Win Vistához
VGA: Nvidia GF 8800 512 VR vagy hasonló ATI
DX: DirectX 9.0c
OS: Windows XP/Vista/7
HDD: 8 GB a játék, és 8 GB a bónusz anyagoknak

Ajánlott gépigény:

CPU: Intel Quad Core vagy AMD legalább
RAM: 3 GB Windows XP-hez / 4 GB Windows Vistához és Windows 7-hez
VGA: Nvidia GeForce 260, 1 GB memória / Radeon HD 4850 1 GB memória
DX: DirectX 9.0c
OS: Windows XP/Vista/7
HDD: legalább 16 GB szabad hely

Megjelenés: 2011. május 17., magyar felirattal, Premium Edition és korlátozott példányszámban Collectors Edition változatban.

Premium Edition tartalma:
– A játékot tartalmazó DVD-k: a The Witcher 2 játékot tartalmazó 2 DVD. Az abszolút alap. Magyar felirattal.
– Soundtrack CD: a hivatalos zene CD, amely a játékban elhangzó zenékből tartalmaz válogatást.
– Így készült DVD: a korábban internetre felkerült fejlesztői naplók és bemutatók egy új videóval kiegészítve, mely a játék készítését mutatja be.
– Kézikönyv: alapvető információk a játékról, valamint az irányítás és a beállítások részletes leírását tartalmazó kézikönyv.
– Útmutató: tippek, trükkök és részletes leírások – szerepjátékosok számára elengedhetetlen.
– Levél és érme: a játékban fellelhető két tárgy valósághű mása.
– Térkép: egy a játék világát tartalmazó térkép. Ideális gyertyafény melletti töprengésekhez.
– Papercraft: két egyedi papercraft figura – a gyűjtők legnagyobb örömére.
– Etui: a The Witcher 2 Prémium Kiadása a CD Projekttől már megszokott, magas minőségű papírtokban érkezik.
– DLC: extra letölthető tartalom, esetünkben a Titokzatos árus (Mysterious Merchant).

A Collectors Edition tartalma:
– A játékot tartalmazó DVD-k: a The Witcher 2 játékot tartalmazó 2 DVD. Az abszolút alap. Magyar felirattal.
– Geralt szobor: márvány-hatású, részletgazdag mellszobor a játék főhőséről, Ríviai Geraltról.
– Soundtrack CD: a hivatalos zene CD, amely a játékban elhangzó zenékből tartalmaz válogatást.
– Így készült DVD: a korábban internetre felkerült fejlesztői naplók és bemutatók egy új videóval kiegészítve, mely a játék készítését mutatja be.
– Kézikönyv: alapvető információk a játékról, valamint az irányítás és a beállítások részletes leírását tartalmazó kézikönyv.
– Útmutató: tippek, trükkök és részletes leírások – szerepjátékosok számára elengedhetetlen.
– Levél és érme: a játékban fellelhető két tárgy valósághű mása.
– Papercraft: három egyedi papercraft figura – a gyűjtők legnagyobb örömére.
– Etui: a The Witcher 2 játék a CD Projekttől már megszokott, magas minőségű papírtokban érkezik.
– DLC: extra letölthető tartalom (nem a Mysterious Merchant, hanem egy másik DLC)
– Térkép: egy a játék világát tartalmazó térkép. Ideális gyertyafény melletti töprengésekhez.
– Művészi album (Artbook): a játékban található grafikai elemeket, koncepciórajzokat bemutató közel 200 oldalas album.
– Kockakészlet: a játékban is játszható 5 kockás kockapóker valós megfelelője, praktikus erszényben
– Kártyapakli: szabványos, 54 lapos franciakártya-pakli a játék szereplőivel.
– Szabálykönyv: tippek és trükkök gyűjteménye – nagymértékben növeli a nyerési esélyeket a kártya- és kockajátékokban.
– Matricák: három matrica The Witcher 2 grafikákkal.
– Temeriai érme: egy temeriai Oren – Foltest király pénzének hű mása.
– Doboz: vastag kartondoboz a Geralt által viselt medál képével – hogy a Gyűjtői Kiadás tartalmai az őket megillető helyre kerüljenek.