Tudomány

Megvalósult sci-fi – megcsinálták a holofedélzetet!


4 fal, 1 plafon, 1 padló, négyzetráccsal beborítva – ez még nem sci-fi, bár már hasonlít a Star Trek: The Next Generationben látottakra. A DiVE – Duke immersive Visual Environment – azonban tényleg az első komoly lépés lehet ahhoz, hogy létrejöjjön az Enterprise-D népszerű holofedélzete. Egyelőre azonban nem full 3D-s játékokra, hanem tanulásra, kutatásra és design tervezésre használják a készítők.
A szoba minden oldala kb. 3 méter hosszú, és minden oldala (a padlót és a plafont is beleértve) egy-egy kivetítőként funkcionál. Minden kivetítőt egy-egy nagy kapacitású számítógép vezérel, amik működését egy központi egység hangolja össze. A DiVE használóinak sztereoszkopikus szemüvegeket kell viselniük – hasonlót, de fejlettebbet, mint amilyeneket az egyre elterjedebb 3D mozikban. A főbb különbség, hogy a szemüvegek folyadékkristályosak, a kristályok forgásával állítódik át a szemüveg átlátszósága, jobb képminőséget elérve – például nincsen szellemképes hatás, mint amilyen előfordulhat a mozikban.

A felhasználókat egy-egy pálcával szerelik fel, amellyel navigálni tudnak az eléjük vetített virtuális valóságban – maga a szoba hatalmas méretű látképet tud eléjük vetíteni, ha arra van szükség.

Maga a DiVE egyébként nem egy új technológia, már 1991-ben kísérleteztek az elődjével a University of Illinois-Chicagoban. A 3D-s technológia és a számítástechnika fejlődése azonban most érett meg arra, hogy igazán jól működő rendszert rakjanak össze. De a General Motors már 1990-ben használt hasonló eszközt arra, hogy életnagyságú autómodelleket vetítsenek ki, és így dolgozzanak az autók designján.

Jelenleg többek között az emberi test belső részeinek tanulmányozásában segít a DiVE – például óriási, 3D-s agyat vetítenek ki vele. A tanulók így gyakorlatilag egy emberi agyban sétálhatnak, olyan perspektívából szemlélve, amilyenre korábban nem volt lehetőség. De van terápiás célú felhasználási lehetősége is a rendszernek, például a különböző fóbiák kezelésében. A kutatók különböző vetített helyszíneken – erdőben, kertben, ebédlőben – szintén vetített kígyókat és pókokat mutattak be: ez a módszer segíthet a fóbiák eredetének felderítésében, a különböző rejtett, negatív emlékek feltárásában, majd ezek kezelésében. Mint elmondták, az alanyok hiába tudják azt, hogy ezek csak vetített képek, mégis éppúgy hátrahőkölnek, mintha igazi kígyókat látnának.

Egyelőre tehát az elméleti lehetőség már adott arra, hogy saját holoszobánk legyen – a technológia azonban még túl drága ehhez. A következő néhány évben biztos nem fogunk saját holoszobában World of Warcraftozni, de a kutatók számára már megvalósult a Star Trek egyik ígérete.


2 hozzászólás on Megvalósult sci-fi – megcsinálták a holofedélzetet!

  1. “Egyelőre azonban nem full 3D-s játékokra, hanem tanulásra, kutatásra és design tervezésre használják a készítők.”

    Nem akarok ünneprontó lenni, de a Star Trekben sem ezek a fő felhasználási cél tulajdonképpen… 🙂
    Quark bárjában például egész biztosan nem… 🙂

  2. Az ilyen Alamos, meg westernes, meg ilyesmi holodeck programokat nyugodtan tekintetjük full 3D-s játékoknak, nem? 🙂 Ami Quark bárjában zajlik, az meg lehet adult kategóriás játék is, csak gyakrabban kell felmosni.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük