Szélesi Sándor nevével 1996 környékén találkoztam először egy Cherubion antológia keményfedeles berkein belül. Egy mackós kinézetű apáskodó varázsló ügyes-bajos munkálkodását mesélte el. A történetei már akkor megfogtak, és egy-egy antológia megjelenésénél már rutinosan kerestem rá a történeteire. Az évek múltával azonban hűtlen lettem a Cherubionhoz, ezért fel sem tűnt, hogy már ő sem csak Monas apó történetein dolgozik. Eltelt jó pár év, és 2006-ban egy író-olvasó-kiadó (a sorrend tetszés szerint változtatható) találkozón személyesen is találkoztam vele. Ekkor hívta fel figyelmünk a Mysterious Universe világára, ami részben saját képzeletének szüleménye, és amit ő York Ketchikan kalandos életén keresztül mutat be. Mostani beszélgetésünk apropója azonban nem a Mysterious Universe világa. Egy teljesen új, még felfedezésre váró birodalom földjére tette le a lábát. Az új világ neve DreamWord. Kalandos útjáról, az álmok és a valós világ között, a júniusi könyvhétre megjelenő könyvével tesz beszámolót – Nádor Gábor interjúja. – Hányadik könyved jelenik meg idén? Sz.S.: Ez lesz a huszonharmadik, ha nem számolok két gyönyörű fotóalbumot, ahol Varga Tamás képeihez írtam rövid szövegeket. Ott azonban a képek a fontosak, nem a szöveg. Egyébként szeretem ezt a számot, huszonharmadikán születtem. – Jó évnek számít-e ez? Sz.S.: Az attól függ, mi a jó év meghatározása. Igyekszem minden évet jó évként megélni, ha nem is jelenik meg semmim épp úgy, mintha több regényem lát napvilágot. Az igazán jó év azonban az lenne, ha azokat a regényeket meg tudnám írni, amikkel már régóta adós vagyok az olvasóimnak, tehát a Városalapítók-trilógia befejezését vagy a Bowman-sorozat utolsó két regényét. – A tavalyi könyveid egy része, és az idén eddig megjelent három könyvből kettő, a Tuan kiadónál látott napvilágot. A Tuan bevált, mint kiadó? Megtaláltad náluk a számításod? Sz.S.: Furcsa helyzetben vagyok, mert megjártam már pár kiadót és megjártam már pár kiadóval, szóval vannak jó és rossz tapasztalataim számosak. A Tuanosok nagyon korrektek, ha mint kiadó tekintek rájuk. Egyébként pedig a barátaim lettek az elmúlt évek alatt, aminek nagyon örülök. – Foglalkozol-e még forgatókönyv írással? Sz.S.: Igen, több ötlet is van, amit producerekkel vagy rendezőkkel csiszolgatunk. Remélem, lesz belőlük film. De filmben dolgozni azért is más, mint regényt írni, mert ott a munka megbízással érkezik, tehát ha van felkérés, foglalkozom forgatókönyvírással, igen. A regényeket pedig inkább saját ötletből írom, és próbálom „eladni” a kiadók valamelyikének. A Dreamworld ebből a szempontból persze kilóg a sorból, hiszen ez is megbízásos feladat: Gere Ricsi fejéből pattant ki az ötlet, és még sokan mások is „beleálmodták” a magukét. – Mi a véleményed a DreamWorldről? Sz.S.: A Dreamworld világa nem szimpla fantasy, összetettebb a megszokottaknál, és ez volt az, ami miatt igent mondtam a Tuanosok felkérésére, hogy írjam meg a kezdő regényeket. Két világban játszódik: egy valóságos álomvilágban és a valóságban. Az álomvilág teremtett föld, ahova a történelem folyamán sok látnok, jós, mesélő átálmodta magát, s egyrészt ebből erednek a mi történelmünk legendás lényei, másrész az álomföld – nevezzük így – is folyamatosan gazdagodott kultúrákkal, civilizációkkal, idegen fajokkal és szörnyekkel. Nem is lenne semmi baj, ha most nem nyílna kicsit szélesebbre a két világ közötti kapu, tehát míg eddig koronként pár száz álmodó lehetett, addig most százezer és milliószám álmodják át magukat emberek. Az elején fogalmuk sincs, mi történik, aztán pedig már késő: mindkét világ egyensúlya végzetesen felborul. A Dreamworld sorozat innentől már egyszerre fantasy, misztikus vagy politikai thriller, sőt, mivel a jelenből kiindulva elindul egy alternatív jövő felé, akár még sci-finek is lehet majd tekinteni, amikor már elmerülünk a történések sűrűjében. Minden attól függ, hogy az írók, milyen jelleget akarnak adni a történetüknek. Mert hogy ugye nem én vagyok az egyetlen szerző, most éppen Benyák Zoltán, Szabó Zoltán és Mészáros András is dolgozik egy-egy regényen, és várhatóan lesznek még páran, akiknek megtetszik annyira a lehetőségeknek ez a szinte végtelen tárháza, hogy beszállnak a világ alakításába, formálásába. – Milyen projektek vannak folyamatban a DW mellett? Sz.S.: Amiket fentebb említettem, azokat meg kellene írnom, tehát a Városalapítók és a Mysterious Universe-en belül a Gin Bowman sorozat és a York Ketchikan sorozat. De van egy ifjúsági regénysorozat ötletem, azon is jó lenne dolgozni. Jelen pillanatban Pierrot játékának, a Jumurdzsák gyűrűjének regényadaptációját írom, tele van az asztalom Egerről és Gárdonyiról szóló könyvekkel. A következő munkám a romaregényem lesz, amit befejezek, aztán jön a Dreamworld második kötete. Egyszerre nem tudok két regényt írni, de a sorrendet és az időbeosztást már előre látom. A határidők mindig motiválnak. – Mennyire fontos neked a DW, félre teszel-e miatta más feladatokat? Sz.S.: Sajnos egy nap csak huszonnégy órából áll, s emellett néha túl lazán veszem az időbeosztásomat. Eléggé el nem ítélhető módon szeretek minden mással foglalkozni, csak éppen a kötelességekkel nem. Ötletem pedig sok van. Ezért aztán mindig minden csúszik, a Dreamworld is csúszott A beavatás szertartása című regény miatt, de a romaregényem első fejezeteit is már vagy három éve papírra vetettem, az azóta ott várakozik, hogy hogyan is tovább. Másrészt szeretnénk, ha karácsonyra kijönne a második Dreamworld-kötet, s ez bizony azt jelenti, hogy Mysterious Universe regényt nem fogok tudni írni idén, majd csak jövőre. – A DW második kötetén kívül mit várhatunk még tőled idén? Sz.S.: Ez jórészt kiadófüggő. Én megírom, és majd a kiadó dönt, hogy mikor is fog megjelenni. Jó lenne, ha a Jumurdzsák gyűrűje idén a könyvespolcokra kerülne, vagy éppen ősszel a romatörténet. De az se baj, ha nem, mert akárhogy is számolom, ez idén öt könyv lenne. Két Anthony Sheenard és három Szélesi Sándor. Szélesi Sándor (alias Anthony Sheenard) azon kevés írók közé tartozik, aki elérte célját, és abból él, amit hivatásául választott. Ezt a tényt az elmúlt években begyűjtött díjak (háromszoros Zsoldos Péter és egy Európa) is alátámasztják. Valljuk be őszintén, mi olvasók, ennek felettébb örülünk. Bár most nem egy MU regényt vehetünk majd a kezünkbe tőle, eddigi munkái alapján valószínűleg most sem fogunk csalódni benne. Erre már csak abból az interjúból is lehet következtetni, amit a http://www.napvilag.net oldalon találhatunk meg.

Nádor Gábor

]]>