Az Anime a japán rajzfilm. Tulajdonképpen a japánok minden rajzfilmetaz anime szóval illetnek, a szó az amerikai „animated” szóbólszármazik. Nyugaton viszont az anime kizárólag a japán rajzfilmekrevonatkozik. Az anime körülbelül nyolcvan évvel ezelőtt tűnt fel, az1920-as években. Érdekes módon a kezdeti időszakot az amerikairajzfilmek stílusjegyei határozták meg, és csak a harmincas évektől, amásodik világháborút megelőző japán militarizálódástól tért el az animeaz amerikai gyökerektől. A háború után, az ötvenes években született meg a színes japánanimáció. A kulcsalak az 1928-ban született Tezuka Osamu (a „MangaIstene”) volt, akit a Disney rajzfilmek inspiráltak. 1963-ban a TezuwanAtom című mangájával aratott óriási sikert és lett felkapott, majd aKimba, the White Lion című animációs filmje következett, amit ha valakilátott, érdekes párhuzamokat fedezhet fel a Disney későbbiOroszlánkirályával. Osamu rajzfilmjei kevés szöveggel és fordulatos cselekménnyel készültekel. Stúdiója, a Toei a mai napig létezik, és számos híres anime kerültki rajzolóinak keze alól. Nagy szerepe volt abban, hogy Japánban azanime nem vált gyermekműfajjá, mint Amerikában, hanem megmaradt afelnőttek közkedvelt filmes eszközének is. A hatvanas évek végén, amikor a világűr meghódítása felé fordult azemberiség figyelme, az anime témái közé felkerült atudományos-fantasztikum. A hetvenes évek elején jelentek meg azűrszörnyek, robotok, repülő űrhajók a rajzfilmekben. A Toei „MazingerZ” adaptációja nagy sikert aratott, az „UFO Robot Grandizer” 1972-től77-ig 222 hetente sugárzott részt ért meg. Nagy sikert aratott 1974-bena „Space Battleship Yamato” is, ami a II. vh. „Újrafeldolgozása” volt.A 80-as évek közepére a Japán TV-csatornákon naponta összesen vagy 40robotos anime volt műsoron. Az amerikai anime rajongás kezdetei is ezensorozatok feliratos verzióinak sugárzásának köszönhetően születtek mega 70-es évek végén. A nyolcvanas évek több fordulatot is hozott. Egyrészt egy másik stúdióis megkezdte működését, ez a Hayao Miyazaki (ő készítette a mostmozikban futó Chihiró című rajzfilmet) és Isao Tkahata által 1985-benmegalapított Ghibli (Szaharai szél) stúdió, másrészt az anime acybervilágok felé fordult, s ez Otomo Katsuhiro nevéhez fűződik. Ezt anyugati cyberpunk-irodalom befolyásolta, és a híres nyugati sci-fi írókműveiből táplálkozott, de teljesen egyedi irányzatként jelent megJapánban. Miyazaki 1941-ben született, s a mind hazájában, mind Nyugatonkiemelkedő népszerűségnek örvend a műfaj rajongótáborában. A GhibliStúdió 1994-ben készült Pom Poko című rajzfilmjét Oscarra is jelölték.Otomo Katsuhiro a 2000 oldalas mangájával került az élvonalba, majd1980-ban a Domu c. művével aratott nagy sikert, 1984-ben megnyerte a”Nagy Science Fiction díj”-at. Nagy neve van még a bibliai üzenetűcyber-történeteit lélegzetelállító szakmai tökéllyel kivitelező OshiiMamorunak (Patlabor, Ghost in the Shell). A 90-es években az „OVA” (Original Video Animation) terjedt el. Ezekolyan filmek, amik kizárólag otthoni, videóforgalmazásra készültek, ésnem a mozikba. A stílus igen változatos, az animáció minősége pedigigen kiemelkedő, sokkal igényesebb a TV-produkciókénál. Ezzelegyidejűleg azonban, pont amiért nem a széles nézőközönségnek szólóművekről van szó, ez alkalmat adott az erőszak, és pornográfiamegnyilvánulásának is. (Az anime ezen részét illetik Hentai névvel. Nemszabad megfeleltetni egymásnak a kettőt!) Természetesen mindenféle másstílusú OVA is létezik. Sokan állítják, hogy az anime kifulladt, de valószínűleg ez a művészinyelv is meg fogja találni a jövőbe vezető útját, témákat, ésstílusjegyeket, amelyekkel tovább létezhet. A 2003-as HungaroConontöbbek között az is cél, hogy e nyelv kifejezőeszközeire és arajzfilmekre felhívjuk a figyelmet.]]>