A szubkultúrák negatív megítélése miatt a steampunk meglehetősen nehéz helyzetben van Magyarországon. Ennek a negatív megítélésnek a közvetítése egyaránt jellemző a magas kultúrán belüli, a populáris média által közvetített, illetve a fantasy és a „mainstream” sf kritikára. Míg a világon az steampunk művek és a róluk folytatott diskurzusok száma az 1960-as évek óta fokozatosan gyarapodó tendenciát mutat, addig Magyarországon szinte csak most kezdik el felfedezni a zsánerben rejlő lehetőségeket. Hazánkban a steampunkot alig ismerik, eddig kevesen alkottak jelentős műveket. A helyzetet tovább rontja, hogy míg más zsánerek, tematikák, stílusok az irodalomban tombolják ki magukat, addig a steampunkkal nem feltétlenül ez a helyzet. A zsáner jelenleg nem elsősorban a szórakoztató irodalomban, hanem jellemzően a tárgykultúrában, a képregényekben illetve animációs és nem animációs filmkísérletekben bontakozik ki. Az irodalomban csak néhány magyar mű keletkezett, javarészük a 90’-es évek végén és 2000 után. Jelenleg több folyamat is elindíthatóvá tenné a steampunk Magyarországon való népszerűsítését. Erre lenne kísérlet az online „underground média” (blogok, fórumok) által közvetített információtöbblet, illetve olyan várható törekvések, mint a 2010-es Eurosteam, First Europen Steampunk Festival esetleges megrendezése.

Térkép


View Larger Map ]]>