A kötet 3. részében – Világok harca – értelmes lények – gyakran kilátástalannak tűnő – küzdelmét kísérhetjük figyelemmel hódító, pusztító, kegyetlen lényekkel, ellentmondást nem ismerő zsarnokokkal szemben. Elképzelhető, hogy egyszer földönkívüliek százai szivárognak be az emberek közé, és az idegenek az őslakók számára abszolút felismerhetetlenek (Odakint). Megölnek valakit, a hulláját eltüntetik, s aztán az illető pontos mását öltik magukra. Ám, ha nagy idegfeszültség éri őket, visszaváltoznak szörnyű eredeti alakjukba. Sikerül felidegesíteni őket? „… minden történet elsődleges funkciója (…) a szórakoztatás, nem a tanítás vagy a moralizálás.” (Arthur C. Clarke) Az Erőfölény kötelező olvasmány több híres amerikai műszaki egyetem ipari formatervező szakán. Egy jövőbeli űrháborúban a kezdeti fölényes győzelmek után a földi seregek végül totális vereséget szenvednek. Milyen okok következtében vált ez a rémálom valósággá? Pedig az idegenekkel szemben jobbnál jobb – legyőzhetetlen – Szuperfegyvereket kísérleteztek ki a tudósaink… A harmadik elbeszélésben – Szája sincsen, úgy üvölt – torzszülöttekké váló túlélők reménytelen mindennapjaiba pillanthatunk be. Több mint 100 éve éve szórakozik velük egy komputer, kínozza őket, nem engedi meghalni, lehetetlen feladatok megoldása elé állítja őket. A lázadásokat kíméletlenül megtorolja. A négy ember találkozhat-e a Megváltóval? Ott, ahol az Isten egy számítógép… Az idegenekben egy apró harcos békeüzenetet visz a fekete ellenségnek. A két – korábban – egymással harcoló felet külső, szinte mindent elpusztító támadás éri. A küldönc vándorlása során felidéz egy régesrégi mondát, s ebbe kapaszkodva vonszolja magát tovább. Van-e remény a túlélésre? Az utolsó részben – A távoli Föld dalai – egy hamarosan felrobbanó Szupernóva közelébe utazunk (Az utolsó ítélet angyala). Egy korábban lakott bolygó közelében, a központi égitest felrobbanása előtt kísérleteket, megfigyeléséket végez az űrhajó személyzete. A balladisztikus történetben a főhőssel együtt mi is szembesülünk egy valóban megszívlelendő mondással: „Megszületünk és meghalunk, s a kettő között a munkára gondolunk, … ” A megható novellát – ellenpontként – egy fanyar, humoros írás követ (A Földről jött ember). Egy ipari kém pórul jár, lelepleződik. Elfogói nem adják át a rendőrségnek, közlik a kisemberrel, hogy inkább teleportálják egy távoli világba. A titkos felderítő meglepődik, mert amikor felébred, úgy érzi, hogy egy tükörvilágba érkezett. A kísértetföld százemeletes – föld alatti – kaptárvárosban játszódik. A Pániknapok után az emberiség 99%-a elpusztult a Konfliktusban (atomháború). A mindennapi élet biztonságos, célszerű, de a társadalom kasztokba szerveződött legalsó rétegei számára rendkívül szürke, szűkös.  Az űrből, más bolygókról ideszállított életformák sejtjeit, testrészeit a szervezetükbe beépítő halhatatlan Kiválasztottak ragaszkodnak kizárólagos hatalmukhoz. 100 és 100 kiegyensúlyozott év – a többség számára spártai, szigorú, kegyetlen, klausztrofóbiás  életmód – után a lázadás elkerülhetetlen. Philip K. Dick történetében egy öreg, 350 éves hölgy a halálán van. Utolsó kívánsága, hogy szeretne elutazni nagyapja szülőbolygójára, a Földre. Sajnos már senki sem tudja, hogy ez a bolygó merre is található. A matuzsálem korú vénasszony „ezer pozitívot” ajánl fel a vállalkozó szellemű, kicsit anyagias űrhajóskapitánynak. Hamarosan elindulnak megkeresni a mondák homályába burkolózó seholsincs bolygót.

 

 

Tartalomjegyzék: PROLÓGUS Eric Frank Russel: Az egyetlen megoldás (1956) ŰRUTAZÁS V. E. Van Vogt: Az elvarázsolt falu (1950) Jacek Savaszkiewicz: Várakozás (1978) Jurij Tupicin: Napkelte (1971) Robert Bloch: Richard Clayton különös repülése (1939) A JÖVŐ TÁRSADALMA Jean-Pierre Andrevon: A Rezervátum (1977) Alfred Bester: Fényes csillag, gyémánt csillag (1953) Damon Knight: A hasonmások (1952) Ward Moore: Lót (1953) VILÁGOK HARCA Brian W. Aldiss: Odakint (1965) Arthur C. Clarke: Erőfölény (1951) Harlan Ellison: Szája sincsen, úgy üvölt (1967) Aldo A. Rinaldi: Az idegenek (1973) A TÁVOLI FÖLD DALAI Josef Nesvadba: Az utolsó ítélet angyala (1962) Hoshi Shinichi: A Földről jött ember (1983) N.-Ch. Henneberg: A kísértetföld (1950) Philip K. Dick: A seholsincs bolygó (1953) EPILÓGUS Czesław Chruszczewski: A város (1976)  

+++

 

Kiadó: Arión Kiadó Kiadás éve: 2011 Szerkesztő: ifj. Veress István Fordítók: Avarossy Éva, Zsengellér Annamária, Magyar Alfrédné, R. Török Piroska, Veres Mihály, Gyáros Erzsébet, Göncz Árpád, Békés András, Vámosi Pál, Borbás Mária, Benczik Vilmos, Lőrincz Irén, Erdős György, Szoboszlai Margit, Murányi Beatrix Oldalszám: 280 Ára: 2690 Ft Kitekintés: Ekultúra MOLY]]>