Néhány havonta rutinszerűen körbemegy a Facebookon egy Venn-diagram, rajta négy amerikai eredetű szlengszóval: Geek, Nerd, Dork, Dweeb. A diagramot egy Matthew Mason nevű ember készítette 2009-ben, és 2010-ben reposztolta a Great White Snark, ez adta meg neki a virális lökést. A diagram hivatott tisztázni a négy szó viszonyát egymáshoz, de a pontosságáról már megoszlanak a vélemények. Az biztos, hogy még a szavak hazájában sem egészen tiszta, hogy mit jelentenek, és utánajárva az is kiderül, hogy Amerikán belül is évtizedtől, helytől, társadalmi közegtől változik, hogy melyiket mire használják. Gyorstalpalónk első részben megkíséreljük definiálni a geek, nerd, dork család kifejezéseit, a másodikban megnézünk számos példát, a harmadikban pedig az első két rész eredményei alapján keresünk magyar megfelelőket.

 
Kezdjük a geek-kel, ami (ma már) a legpozitívabb megítélésnek örvend. Ennek oka, hogy a geek kicsit fura ugyan, de valamihez nagyon ért, ami nekünk, egyszerű népnek is hasznos, ezért a geek szó gyakran minősítő jelzővel szerepel, a computer geek például meg tudja szerelni a számítógépünket. Többek között épp a számítógépek általános elterjedésével nyert pozitív konnotációt a geek, ugyanis hirtelen tömegek számára lett a napi gyakorlatban igénybe vehető szolgáltatása az ilyen érdeklődésű embereknek. A köznyelvben legtöbbször ma nem is válnak el egymástól geek-típusok, a geeknek kell szólni, ha elromlik a számítógép (hardver-szoftver egyremegy), ha be kell üzemelni a tévét, vagy bármi olyannal kell elboldogulni, amiből drótok lógnak ki.

Ha valamilyen nem általánosan hasznos minősítésű tevékenységben rendelkezik kiemelkedő tudással a tárgyszemély, akkor a megítélés fogja eldönteni, hogy milyen szót használnak rá. Ha valaki San Francisco-ban huszonéves képregényszakértő és rajong is a témáért, akkor comic book geek-ként fogja aposztrofálni magát. Rögtön más a helyzet, ha ugyanez az ember felszed egy valley girlt, ami a Kaliforniában élő gazdag fiatal vásárlásmániás fehér lány-sztereotipia, nálunk leginkább a Beverly Hills 90210 sorozatból Kelly és Donna felel meg neki, de az Édesvölgyi suli szerelmes ikrei könyvsorozat is ebben a közegben játszódik. Szóval, ha a geek felviszi a lakására a valley girlt és az, meglátva az IKEA-polcon a Pókember-összest, visítva elszalad, akkor másnap már a “He’s, like, totally a comic book nerd” mondattal fogja elcsacsogni az esetet a Starbucksban. Ezzel el is jutottunk a nerd szóhoz, ami az ötvenes években terjedt el, és gyakran összemosódik a geek-kel. A modern interpretáció szerint az a nerd, aki a geekhez hasonlóan megszállottja valamely témakörnek, azonban ezt az érdeklődést szociális kapcsolatainak rovására valósítja meg. Ez megnyilvánulhat abban, hogy szociális helyzetben csak az ismerős témaköreivel kapcsolatban tud kommunikálni, csak a kedvelt témaköreihez tartozókkal interaktál szociálisan, vagy a szociális érintkezés helyett foglalkozik a megszállottságának tárgyával. Ez a nerd általános ábrázolása ma a popkultúrában, filmekben (és mivel a szociálisan jobban működőképes geeknél viccesebb az ilyen téren hátránnyal küszködő nerd, ezért jóval gyakrabban látunk nerdöket geekeknél, még hogyha a nerdként megjelenített személy adott esetben meg is menti a világot a speciális tudásával). Ennél annyival árnyaltabb a kép – legalábbis a magukat tudatosan nerdként definiálók megszólalásaiból ez rajzolódik ki – hogy nem a valamilyen témával kapcsolatos erős érdeklődés váltja ki a szociális készségek hiányát, a kettő párhuzamos jelenség.   A dorkot gyakran keverik össze a nerddel és a geekkel, de az egyezés csak a szociális készségek hiányában van a három csoport között. Ma, amikor a nerd ha szubkultúrán kívül derogatív is, szubkultúrán belül pozitív, a geek pedig általánosan is pozitív(abb) jelentéssel bír, mindkét csoport tagjai között találunk olyat, aki felhördül, ha ledorkozzák. A dork ugyanis – bár visszahúzódó és furcsa is a többségi társadalom szemében -, különösebb képességekkel sem rendelkezik, amikkel ezt kompenzálni tudná. (Nagyon más sorsa nem is lehetne, mivel a dick szó egy változata.) A Venn-diagram utolsó elemeként látható dweeb mára szinte teljesen kikopott, e sorok szerzője élőszóban még soha, és filmben is csak a nyolcvanas évek előttiekben hallotta elhanyagolható mértékben. Valószínűleg a feeble-minded (gyengeelméjű) szóból keletkezett feeb rokona. A dweeb unalmas, szociálisan érdektelen személy, aki lehet, hogy intelligens, de nem tudja kihasználni, és nincs is speciális szakterülete, mint a geeknek vagy a nerdnek. Ezért elég közel áll a dorkhoz, talán annyi különbség van köztük, hogy a dweeb feltűnőbb jelenség, a dork csendesen meghúzódik. A további gyengeelméjű, idióta, gyagya, idióta jelentésben szereplő szavak közül a gyakoribbak a doofus és a dolt (szintén kikoptak, de a nyolcvanas-kilencvenes években még találkozunk a használatukkal). Itt sántít a leginkább a Venn-diagram, a dweeb és a dork ugyanis szinte megegyezik egymással. Említést érdemelnek a geek és a nerd brit változatai, a boffin és az anorak. A boffin eredetileg a mérnökök, katonai tudósok szlengszava volt, ez tágult általános furcsa, de hasznos okosemberre (tehát a geek brit megfelelője), néha szakértőre is használják. Az anorak eredete jóval viccesebb, két változatunk is van rá. Egy hatvanas években indult brit kalózrádió, a Radio Caroline a szó szoros értelmében kalózrádió volt, a brit partoktól öt kilométeres távolságra, egy hajóról sugárzott. Megrögzött rajongói felkereshették és fel is mehettek a hajóra, de csak ha anorák, vagyis csuklyás viharkabát volt rajtuk. A másik eredetmagyarázat, hogy az igazi brit nerdök, a vonatszámlálók (trainspotterek) mivel egész nap kint állnak és várják a vonatokat, amiket megszámolhatnak, erős anyagból készült viharkabátra van szükségük. Sajnos már mind a boffin, mind az anorak a kihalás szélén áll (bár azért a megrögzött vonatrajongókra még mindig rámondják az anorakot), ma már maximum a brit bulvárlapok modoros megfogalmazásaiban találkozhatunk velük, az angol geekek is geeknek hívják magukat. A folytatásban átültetjük az elméletet a gyakorlatba: jön Jerry Steiner, Raj Koothrappali, Lex Murphy és még egy tucat példa a típusokra! Addig pedig a kommentekben osszátok meg velünk, ti milyen definíciókkal dolgoztok, ha geekségről van szó! Melyik a pozitívabb számodra, a geek vagy a nerd? Vagy hagynád az amerikaiakat, és felcsapnál inkább boffinnak?
]]>