Sci-Fi Filmek

2019: A disztópiák éve a filmekben I.


2019 több szempontból is jelentős év a science fiction rajongói számára, s nem csak az idei, régóta várt filmbemutatók (Bosszúállók: Végjáték, Marvel Kapitány, Star Wars IX., stb.) miatt. Számos ismert sci-fi filmnek, sorozatnak vannak 2019-es vonatkozásai… Cikksorozatunk ezeket tekinti át.

Asimov utópisztikus 2019-e után most lássuk a disztópiáknak a jelenünkről szóló jövendöléseit… Az ikonikus 1984-es évet körülvevő hidegháborús hangulat a Szovjetunió felbomlásával párhuzamosan a nyolcvanas évek végétől enyhült, de az enyhülés nem volt hosszú életű, hamar kiderült, hogy az ezredforduló környékén új veszélyek és kihívások leselkedtek a nyugati típusú demokráciákra, s a fenyegetettség érzése újra eluralkodott az olvasókon.

A 2000-es években az egypólusú világ illúziójának elvesztése után a világpolitikai események, a társadalmi- és a klímaváltozás hatásainak következtében, nem utolsó sorban a 9/11 okozta döbbenetnek köszönhetően, a disztópiák újabb lendületet kaptak. Az Y-generáció életérzését megragadva először az elsősorban fiatal felnőtteket megcélzó Young Adult-disztópiák (Az éhezők viadala-trilógia, (2008, 2009, 2010), Az útvesztő (2009)és folytatásai, A beavatott-sorozat, (2011) stb.) kerültek a népszerűségi – később a megfilmesítési – listák élére; de a 2010-es évek közepére sikerüknek, és a közhangulat változásának köszönhetően a klasszikus negatív utópiák is újabb reneszánszukat élik, s emellett évről évre újabb, a jelenlegi társadalmi-technológiai-ökológiai problémákra reflektáló disztópiák születnek.

Jó példa erre olyan sorozatok népszerűsége, mint az 1985-ben megjelent Margaret Atwood-regényt feldolgozó A szolgálólány meséje, Az ember a Fellegvárban, mely Philip K. Dick 1962-es alternatív történelmi regényén alapul, vagy az új alkotások közül a Black Mirror egyes részei. Ray Bradbury Fahrenheit 451-e (1953) is új, 21. századi feldolgozást, újraértelmezést kapott az HBO-nak köszönhetően.

Az ezredforduló már jóval a Y2K horror-forgatókönyvei előtt sok szerző fantáziáját mozgatta meg, a millennium környékére számos sci-fi klasszikust datáltak: az 1962–ban megjelent Gépnarancs 1995-ben játszódik, a Menekülés New Yorkból c. film 1997-ben. A Terminátorban 1997 augusztusában volt az Ítélet napja, – a film maga 2029-ben (és 1984-ben) játszódik, A Terminátor: Megváltás 2018-ban, a Genisys-ben pedig a főszereplők 2017-be utaznak vissza a Skynetet megállítandó –, a 2001 Űrodisszeiának (1968) pedig címében is szerepel az új évezred kezdetére utaló évszám.

S a 2000-es-2010-es évekbe is sok, akkor még közeljövőben játszódó történetet helyeztek; a Legenda vagyok azonos című filmváltozatának poszt-apokaliptikus világa például egy vírus 2009-es elszabadulása következtében jött létre.  A 2012-es évszám pedig nem csak a maja naptár által állítólagosan megjósolt világvége miatt maradt nevezetes: a világvége-hangulat miatti hírverést kihasználva sok dokumentum- és játékfilm után Hollywood 2009-ben poszt-apokaliptikus blockbustert készített, 2012 címen. A Kamera által homályosan (Scanner Darkly) 2013-ban játszódik, ahogy a Menekülés Los Angelesből is.

A Vissza a jövőbe második részében Marty és a Doki közismerten 2015 októberébe utazik előre az időben – azóta is hiába várjuk többek között a repülő autók, a légdeszka és az önbefűző cipő feltalálását, – bár a Chicago Cubs azóta megnyerte a bajnokságot, s egyesek szerint a filmnek az a jóslata is valóra vált, miszerint Biff lett az elnök…

A Majmok bolygója: Lázadás 2008-tól 2016-ig játszódik, A Transformers folytatásai pedig 2012-18 között. Az Iron Sky: Támad a Hold arról tudósít, hogy 1945-ben a nácik helyőrséget építettek a Hold sötét oldalán, s 2018-ban onnan kísérlik meg újra átvenni a hatalmat.

S hogy a mi közeljövőnkről se feledkezzünk meg: A holnap határa 2020-ban játszódik, a V mint vérbosszú 2015-től 2028-ig, a szintén klasszikussá vált Zöld szója a 2022-es túlnépesedéssel és élelmiszerhiánnyal küzdő Földet mutatja be, az X-Men: Az eljövendő múlt napjai pedig 2023 disztópikus világában kezdődik. Aztán következik a Metropolis a 99 évvel korábban elképzelt 2026-ból, Az ember gyermeke 2027-ből, az új Robotzsaru 2028-ból, a Terminátor 2029-ből; a Snowpiercer-Túlélők viadala pedig a 2031-es évről számol be nekünk, hogy csak pár jelentős alkotást említsünk…

* * *

Mint láthatjuk, ahogy közeledünk napjainkhoz, egyre sűrűsödnek az idővonalon az ismert sci fi-alkotások. A 2019-es év ennek ismeretében is meglepően sok jelentős (többségében ’80-as évekbeli) sci fi-ben szerepel, különböző jövőképeket, disztópikus világokat vázolva fel előttünk.

A legismertebb természetesen a Philip K. Dick kisregénye (Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?) alapján készült, de az alapművet lazán kezelő film noir, a Blade Runner (Szárnyas fejvadász),mely 2019 novemberének disztópikus Los Angelesébe kalauzol minket (a sötét, esős nagyvárost körülvevő sivatagot a Blade Runner 2049 mutatja meg). A Föld Ridley Scott víziójában a környezeti változások és a technológia hatásaitól szenved; a nagyvárosok túlnépesedettek, szennyezettek, az állatvilág nagyrészt kipusztult, a társadalom teljesen kettészakadt: csillogó, modern felhőkarcolókban illetve lepusztult, romos lyukakban élő, fizikailag is elkülönülő felső és alsó rétegekre. A 2019-es Los Angeles nem sokban különbözik a 21. századi kelet-ázsiai metropoliszoktól: az élet minden területén erős az ázsiai jelenlét, az emberek és ételek mellett a reklámokban, feliratokban is. A multikulturalizmusnak, az egzotikus kultúrák-nyelvek keveredésének egyik, számunkra legemlékezetesebb megnyilvánulása Edward James Olmos ikonikus megszólalása: “Monsieur, azonnal kövessen engem, bitte! … Lófaszt! Nehogy már! Te vagy a Blade, Blade runner.” (Az idézett szövegrész az eredetiben is magyarul hangzott el).

A politikai hatalomról, más észak-amerikai disztópiákhoz hasonlóan itt is keveset tudunk, a Tyrell Corp-hoz hasonló nagyvállalatok uralják a világot, óriásreklámjaik pedig az eget: sehová sem lehet menekülni előlük, csillogásuk erős kontrasztot mutat a sötét sikátorok, az „alsó világ” komorságával. A rendőri alakulatok a biztonságot hivatottak biztosítani, de állandó jelenlétük sokak számára inkább fenyegető. Elembertelenedett világ ez, ahol egyes emberek és társadalmi csoportok egyértelműen kevésbé egyenlőek, – s ez nem csupán a replikánsokra vonatkozik. Az empátiát mérő Voight-Kampff teszten itt sok esetben nem csak a replikánsok buknának meg…

A halmozódó problémák miatt – és a reklámok hatására – sokan inkább a Földről való kivándorlást választják, s benépesítik a külső bolygókat-holdakat. A film fő cselekményszála szerint a replikánsoknak, a Naprendszerben dolgozó, rabszolgamunkára ítélt androidoknak egy lázadást követően tilos visszatérniük a Földre. Ha ezt mégis megtennék, egyszerűen levadásszák őket a Deckard nyomozóhoz (Harrison Ford) hasonló fejvadászok. A replikánsok életének ráadásul négyéves korlátot is szabnak, hogy megakadályozzák, hogy fellázadjanak uraik-teremtőik ellen. A helyzet kegyetlenségére jellemző, hogy némelyik replikáns nincs is tisztában azzal, hogy nem ember.

A Szárnyas fejvadász végén a filmtörténet egyik leglíraibb zárómonológját hallhatjuk Roy Batty-től (Rutger Hauer) a félelemről és az elmúlásról, egy elméletileg empátia nélküli, „embertelen” replikáns szájából…

“Különös élmény félelemben élni, ugye? Pontosan ezt jelenti a szolgaság. Én láttam olyan dolgokat, amiket ti, emberek, el se hinnétek. Lángoló csatahajókat az Orion peremén. Gyilkos sugarakat az éjben a Tannhäuser-kapunál. Mindezek a pillanatok elvesznek az időben, mint könnyek az esőben. Az idő lejárt.”

A Blade Runner valódi kultuszfilm, hozzájárult Philip K. Dick (újra)felfedezéséhez, hatása a Denis Villeneuve rendezte Szárnyas fejvadász  2049-től és a regényfolytatásoktól eltekintve is szerteágazó. Filmes szakemberek egyöntetűen az utóbbi 35 év egyik legmeghatározóbb sci fi-jének tartják, 2007-ben a The Visual Effects Society a Csillagok háborúja után a vizuális hatás tekintetében második legnagyobb hatású filmnek választotta, s olyan alkotások tisztelegtek előtte, mint az új Battlestar Galactica, a Palackba zárt szellem-filmsorozat vagy akár a Star Wars-előzményfilmek Coruscantja…

Cikkünk folytatódik: 2019: A disztópiák éve a filmekben II.

A szerzőről:
Marti Zsófia az ELTE-n végzett magyar-angol szakon, jelenleg egy budapesti gimnáziumban
tanít angol nyelvet. Szakterülete, volt PhD-témája az észak-amerikai disztópiák.
Sci fi-témájú írásai megtalálhatók különféle online felületeken, illetve a Galaktikában.
Szabadidejében írással is próbálkozik.

							

99 hozzászólás on 2019: A disztópiák éve a filmekben I.

  1. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I ave really enjoyed browsing your blog posts. After all I all be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

  2. You generated some decent points there. I looked on-line for that challenge and identified most people will go coupled with with all of your website.

  3. to learn the other and this kind of courting is considerably extra fair and passionate. You could incredibly really effortlessly locate a

  4. I was recommended this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You are wonderful! Thanks!

  5. Very nice article and straight to the point. I don at know if this is actually the best place to ask but do you folks have any thoughts on where to employ some professional writers? Thanks

  6. Valued Personal Traits Hello, you used to write great, but the last several posts have been kinda boring I miss your great writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

  7. Nice post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis. It as always interesting to read articles from other writers and use something from their sites.

  8. It as actually a great and useful piece of information. I am satisfied that you shared this useful tidbit with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  9. I simply could not go away your website prior to suggesting that I actually loved the usual info a person provide on your visitors? Is gonna be again steadily in order to inspect new posts

  10. Thanks, I ave been searching for details about this subject for ages and yours is the best I ave found so far.

  11. Passion in one as true talent is impressive. Writers today usually have little passion about what they write, but you are a unique and great writer. I am glad to see that writers like you exist.

  12. Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend
    your site, how can i subscribe for a blog site? The account
    aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  13. visit the website What is a good free blogging website that I can respond to blogs and others will respond to me?

  14. It’s in point of fact a nice and helpful piece of info. I
    am satisfied that you simply shared this useful info with us.
    Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  15. Your style is very unique in comparison to other people I have read stuff from. I appreciate you for posting when you ave got the opportunity, Guess I all just bookmark this page.

  16. Thank you for another wonderful article. Where else could anybody get that kind of info in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I am on the look for such information.

  17. Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your web site is magnificent, let alone the content!

Comments are closed.